Perşembe 08.12.2011 11:16

Organ naklinde 10 yılda büyük artış

Türkiye'de 2002'de 550 olan böbrek nakli sayısı Kasım ayı sonu itibarıyla 2 bin 373'e, 438 olan canlıdan nakil sayısı 2 bin 345'e ulaştı.

Türk Nefroloji Derneği Başkanı ve Sağlık Bakanlığı Böbrek Nakli ve Diyaliz Bilim Kurulları üyesi Prof. Dr. Gültekin Süleymanlar, hükümetin teşvikleriyle Türkiye'de 2002 yılından bu yana organ naklinde büyük ilerleme sağlandığını söyledi.

Süleymanlar, 2002 yılında 550 olan böbrek nakli sayısının 2011 yılı bitmeden 2 bin 373'e ulaştığını ve yıl sonuna kadar 3 bine çıkabileceğini söyledi. Sayısal olarak çok güzel bir rakama ulaşıldığını dile getiren Süleymanlar, bulunduğu bölgede Türkiye dışında 3 bin böbrek nakli yapan ülke olmadığını vurguladı. Türkiye'nin büyük ülke olduğunu ifade eden Süleymanlar, organ naklinde özelikle 3-4 yıldaki gelişimin hızına dikkati çekti. Devletin organ naklinde çok önemli teşviki olduğunu dile getiren Süleymanlar, ''Devletin strateji belirleyenleri, siyasi otorite, organ naklini çok daha fazla önemsiyor'' dedi.

Kronik böbrek hastalığı alanlarda organ naklinin diyaliz tedavisine göre çok ciddi avantajları olduğunu belirten Süleymanlar, naklin hayat süresini uzatarak, hayat kalitesini arttırdığını söyledi. Bir hasta için diyaliz maliyetinin yıllık 25 bin dolar olduğunu belirten Süleymanlar, ''Aynı maliyetteki organ nakli ameliyatından sonra tedavinin ikinci yılında maliyet 10 bin doların altına düşüyor. Bu da ülke ekonomisine ciddi katkı sağlıyor. Hayatı uzatan, daha kaliteli hale getiren, çok daha ekonomik bir tedaviyi devlet özendiriyor'' diye konuştu.

Türkiye'de organ nakli yapılan merkez sayısının 60'ın üzerine çıktığını ve her gün yeni başvuruların eklendiğini vurgulayan Süleymanlar, bunda devlet teşvikinin de büyük rol oynadığını kaydetti.

Yıllık hedef 6 bin olmalı

Her yıl 6 bin yeni hastanın havuza eklendiğini ifade eden Süleymanlar, yıllık böbrek nakli hedefinin 6 bin olması gerektiğini söyledi. Organ naklindeki artışa rağmen kadavradan nakillerde istenilen seviyeye ulaşılamadığını belirten Süleymanlar, kadavradan nakillerin toplam nakillerin yüzde 16-17'si olduğunu söyledi.

Bunun çok düşük bir rakam olduğuna işaret eden Süleymanlar, ''Bizim ülkemiz genç ülke. Trafik kazalarında Avrupa birincisi. Trafik kazası kaynaklı genç beyin ölümü çok fazla. Ama bunları kullanamıyoruz. Avrupa'da kadavradan nakil oranı yüzde 80'' dedi.

Diyarbakır'da da nakillere başlanacak

Süleymanlar, Akdeniz Üniversitesi (AÜ) ve Medikal Park Antalya Hastanesinde yapılan nakillerin Türkiye'deki nakillerin 3'te birini oluşturduğunu söyledi. AÜ'de nakil olan 100 hastanın 80'in de böbreklerin çalıştığını belirten Süleymanlar, Türkiye ortalamasının da hemen hemen aynı olduğunu ifade etti.

Enstitü olarak Dicle Üniversitesinden bir ekibe eğitim verdiklerini dile getiren Süleymanlar, yılbaşından itibaren Diyarbakır'da da nakillerin başlayacağını kaydetti.

Rakamlarla organ nakli

Türkiye'de 10 yılda 14 bin 2 böbrek, 4 bin 241 karaciğer 490 kalp, 335 kalp kapakçığı, 151 pankreas, 18 akciğer, 14 ince bağırsak nakli yapıldı.

Nakillerin büyük bölümünü böbrek nakilleri oluşturdu. 2002 yılında 189'u kadavradan toplam 550 olan böbrek nakli sayısı 2007 yılında yüzde yüzün üzerinde bir artışla 391'i kadavradan bin 302'ye ulaştı. Bu yıl ise 450'si kadavradan olmak üzere 2 bin 373 böbrek nakli yapıldı.

Türkiye'de 2002 yılında 159 olan karaciğer nakli sayısı bu yıl 656'ya, 20 olan kalp nakli sayısı 81'e ulaştı. Bu yıl ayrıca 4 akciğer ve 19 pankreas nakli gerçekleşti.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.