Dubai'de film festivali ve Kızıldeniz'de sörf yarışlarına alışmıştık. Ama itiraf etmeliyim, ABD'nin en popüler R&B şarkıcısı Rihanna'nın Abu Dabi'deki bir otelde verdiği yılbaşı konseri ve ocakta Suudi Arabistan'da düzenlenen ilk uluslararası otomobil yarışı, beni şaşırtmadı değil. Bu yüzden "Ortadoğu'da neler oluyor" sorusunun "hızla" cevabını aradım. BAE'den Suudi Arabistan'a, oradan Ürdün'e çölleri aştım. Ne seraplar gördüm. Sonunda vahayı Lübnan'da buldum. Eski Ürdün Kralı Hüseyin'in dedesinin babası Şerif Hüseyin 1924'te başkent Amman'a bir arabayla giriş yapması, Ortadoğu'da her tarihi karede bir arabanın yer alacağının göstergesiydi. Torunu Kral Hüseyin, genetik sayılabilen bu otomobil geleneğini henüz 18'inde devraldı. 1952'de halkın karşısına Rolls Royce'uyla çıkan Ürdün'ün efsanevi kralı, Ortadoğu'nun ilk otomobil yarışçısı oldu. Kral'ın 1955'te antik Jerash şehrinin tepelerinde tırmanma yarışı düzenlemesi, Ortadoğu'da motor yarışlarına "start" verdi. Kral Hüseyin, Ortadoğu'ya yaydığı otomobil tutkusunu arkasından gelen Lübnanlı Nabil Karam'a devretti. Karam ülkesinde "Billy" diye biliyor. 1980'li yılların Ortadoğu motor sporları idolü: "Ortadoğu'nun ilk ve en büyük rallici Kral Hüseyin'dir. Ben onun ekolüyle yetiştim. Ortadoğu prensleri benim arkamdan geldi. Hepsi bizden ilham aldı." Lübnan'da 8 şampiyonluğa sahip olan motor yarışçısı Karam, turizm ve inşaat sektörlerinde hizmet veren bir işadamı. Ayrıca Türkiye'nin Beyrut Büyükelçiliği'nin de bulunduğu Rabieh bölgesinin belediye başkan yardımcısı.
'AİLEM İSTEMEDİ'
"Küçükken okula şoförle gidiyordum. O bana araba kullanmayı çok erken yaşlarda öğretti. Ancak ailem istemediği için yarış sürücüsü olmam 32 yaşını buldu" diyen varlıklı bir ailenin oğlu Karam, 1980'lerde Ortadoğu'nun altını üstüne getirip tozutmuş. Ama 2000'lerde durum biraz değişmiş: "Yaş oldu 54. Tehlikeli yarışlara katılmıyorum. Sadece Fransa kış yarışları Trophee Andros ile Avrupa'daki Rally Cross'lara gidiyorum. Sponsor yok. Yarıştığım arabaları kiralıyorum. Kirası bile çok pahalı. Eskiden 30-35 bin dolara bir Porsche alabiliyorken, şimdi Dünya Ralli Şampiyonası'nda yarışacak bir araba almak için bir milyon dolar ödemeniz gerek." Peki otomobil fiyatlarının hızına yetişilmezken Ortadoğu'da gelişen bu yarış hevesini nasıl açıklamalı? Cevabı şöyle: "Şimdi hemen her Ortadoğu ülkesinde bir motor sporları kulübü var. En aktif olanları Birleşik Arap Emirlikleri (BAE), Kuveyt ve Katar. Bu yıl, Suudi Arabistan'da ilk kez bir düzenlenen Zain Reem Uluslararası araba yarışlarına gittim. Prens Abdülaziz çok bonkör davrandı, tüm masrafları karşıladı." Billy Karam'ın söylediği gibi, söz konusu arabalar olunca Ortadoğu prensleri hız tanımıyor: "Tamam Ortadoğu'da para var. Ama şu da bir gerçek; otomobilleri kim sevmez ki?"