Pazartesi 21.07.2009
Son Güncelleme: Salı 21.07.2009

Tercihlerde yalnız değilsiniz

Her yıl hatalı tercih nedeniyle çok sayıda aday açıkta kalıyor. Yanlış tercih kurbanı olmamak için uzmanlar, size rehber olacak bilgileri takip etmenizi öneriyor

Üniversite sınav sonuçlarının açıklanmasının ardından sıra tercihlerin yapılmasına geldi. İstediğiniz bir bölümde öğrenim görmenizin temel şartlarından birisi doğru tercih yapmanızda saklı. Gazeteniz SABAH her yıl olduğu bu yıl da doğru tercih yapmanız için size yardımcı olacak. İstanbul Aydın Üniversitesi uzmanları işbirliğiyle hazırladığımız ÖSS Tercih Rehberi'nde, doğru tercihin püf noktalarından bölümlerin geçen yıl kaç netle öğrenci aldıklarına, üniversitelerin özelliklerini bu yazı dizisinde bulacaksınız. Her yıl hatalı tercih nedeniyle çok sayıda aday açıkta kalıyor. Yanlış tercih kurbanı olmamak için yapacağınız önerileri takip etmenizde büyük yarar var.

2008 ADAYLARI ŞANSLI

Bu yıl ÖSS'ye giren adaylar geçen yıllara oranla daha şanslı olacak. Sınava giren aday sayısının azalması ve kontenjanların artması 2009 ÖSS adaylarının üniversiteli olabilme oranını artırdı. dogrutercih.com uzmanları, " Kontenjanlar 310 bin civarında olacaktır.2007 ÖSS'de lisans kontenjanlarına 8 kişi talip olurken bu yıl bir kontenjana 4.4 aday talip olacak.Diğer bir deyişle bu yıl sınava girecek adaylar 2007 yılına göre yaklaşık yüzde 45, 2008 yılına göre yüzde 21 daha şanslıdır '' dedi.

ORTAK ALAN FIRSATI

Adayların büyük çoğunluğu, mezun oldukları lise alanı ile hiç de ilgili değilmiş gibi görünen bazı bölümleri ortak alandan 0.8 katsayı ile tercih etme şansına sahip. 2009 Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu'ndaki Tablo 6A ve 6B'de ortak alanları görmek mümkün. Örneğin, lisenin sosyal bilimler alanından mezun olan bir aday SÖZ-1 ve SÖZ-2 puan türü ile öğrenci alan bölümler alan içidir. Ancak SAY-1 puanı ile öğrenci alan Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Ebelik , Hemşirelik gibi bölümler sanki sosyal bilimler alanına uzakmış gibi gözükse de, 'sözel' adayları bu bölümleri de 0.8 katsayı ile tercih edebilirler. Benzer şekilde lisenin fen alanından mezun sayısal adayları için felsefe (EA-2), sağlık kurumları işletmeciliği (EA-2), ekonomi (EA-2); lisenin Türkçe-Matematik alanından mezun olan eşit ağırlık adayları için Türk dili ve edebiyatı (SÖZ-2), matematik(SAY-2), kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı(SAY-2) ortak alanda yer alan bölümlere birkaç örnek.

KATSAYI MAĞDURU OLMAYIN

Ortak alan kavramı, sadece AOBP'nin çarpılacağı katsayı ile ilgili. Örneğin, sosyal bilimler alanından mezun bir aday hemşirelik tercih edecek olursa, AOBP'si 0.8 ile çarpılacak. Ama hemşirelik SAY-1 puanı ile öğrenci aldığı için, adayın ÖSS-SAY-1 puanına AOBP'si 0.8 ile çarpılarak eklenecek. Bir çok sosyal bilimler alanı mezunu aday, sadece sözel puanlarının dikkate alınacağını düşünüyor ve ortak alandaki bölümlerde de sözel puanları ile girecekleri yanılgısına düşüyor. Tercih taktiklerini belirlerken yanılgıya düşmemek için adayların bu konuya özellikle dikkat etmek gerekiyor.

AÇIKÖĞRETİM

Lisenin fen bilimleri alanından mezun bir aday Küresel ve Uluslararası İlişkiler Bölümü'nü (EA2) alan içi olarak tercih edilebilir. Açıköğretim İngilizce Öğretmenliği programını tercih edebilmek için ÖSS-DİL (İngilizce) puanının en az 165 olması gerekiyor.
TERCİH YAPARKEN YANILGIYA DÜŞMEYİN!
Adaylar tercih yaparken büyük yanılgılara düşmektedirler. Eğitim uzmanları bu yanılgıyı en aza indirmek için izlenecek yolun kılavuzu iyi derecede okumak ve uzmanlardan görüş almak olduğuna dikkat çektiler.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.