EMRE AKÖZ

30 yıl önce Uzun saçlı erkekler Kayseri'de taşlanmıştı

Işık Üniversitesi Rektörü Prof. Ersin Kalaycıoğlu ile Sabancı Üniversitesi'nden Doç. Ali Çarkoğlu'nun birlikte yaptığı, " Türkiye'de Sosyal Tercihler Araştırması " yayınlandı.
Araştırma medyada farklı başlıklarla sunuldu.
Mesela <ı>Milliyet, " <ı>Türkiye <ı>sağa <ı>kaydı " diyordu.
<ı>Hürriyet, " <ı>Şeriat <ı>isteyenler <ı>sadece <ı>yüzde <ı>9 "u tercih etmişti. <ı>Radikal, " <ı>Halkımızı <ı>tanıyalım: <ı>Dindar, <ı>askerci, <ı>özgürlük <ı>karşıtı " demişti. <ı>Cumhuriyet ise " <ı>Siyasetin <ı>yeni <ı>yüzü: <ı>Merkezde <ı>hiçbir <ı>parti <ı>bulunmuyor " başlığıyla vermişti haberi.
Bu farklılıklar normaldir. Nihayetinde her gazetenin belli bir çizgisi vardır ve haberlerin sunuluşu o politikanın sınırları içinde yer alır.
Mesela " <ı>Şeriat <ı>tehlikesinin <ı>farkında <ı>mısınız?" diye bas bas bağıran Cumhuriyet'in, şeriat isteyenlerin yüzde 9 olmasını öne çıkaracak hali yok.
***
Bunlar iyi güzel de... Önemli bir noktanın altını çizmek gerekiyor.
Araştırmaya bakan özgürlükçü bir kişi, gerçekten karamsarlığa düşebilir.
Mesela " <ı>Ramazanda <ı>lokantalar <ı>iftara <ı>kadar <ı>kapalı <ı>olmalı <ı>mı " sorusuna... Yüzde 49 oranında " <ı>Evet, <ı>katılıyorum " cevabı verilmiş.
Liberal ve özgürlükçü bir açıdan baktığınızda umut kırıcı bir cevap...
Halbuki bir nokta gözden kaçırılıyor: Bu ve benzeri araştırmalar ' gerçeği' değil, ' insanların tutumunu, tavrını, görüşünü' ölçüyor.
***
Yıllar önceydi... 1972-73 olsa gerek. Ramazan ayında, bayrama bir iki gün kala otobüsle geziye çıkmıştık. Turda uzun saçlı delikanlılar da vardı. Derken Kayseri'ye geldik. Açız, şehir merkezinde lokanta arıyoruz. Hepsi kapalıydı.
Bununla kalsa iyi: Uzun saçlı delikanlılara, Kayserili veletler taş atmış ve yuhalamıştı.
Acaba şimdi durum nasıl? Eminim değişmiştir.
Birçok açık lokanta vardır ve saçı uzun delikanlılar taşlanmıyordur.
Ama Kayserililere sorsanız, birçoğu yine ' <ı>Evet, <ı>lokantalar <ı>ramazanda <ı>kapalı <ı>olmalı' cevabını verir.
Yani 'gerçek' başkadır, 'tutum' başka.
***
Anket yaparak gerçeği değil ancak insanların tutumunu öğrenmek mümkündür. Türkiye'de sıradan insanlara, " <ı>Dindar <ı>mısınız " derseniz, " <ı>Evet, <ı>epey " cevabını alırsınız.
Ama o kişileri 365 gün boyunca izlerseniz... Sadece cumalara ve bayram namazlarına gittiklerini... Ramazanın ancak yarısında oruç tuttuklarını... Arada sırada meyhanede kadeh tokuşturduklarını görürsünüz. (Bunca rakıyı, şarabı, birayı kim tüketiyor sanıyorsunuz?)
***
Bir başka örnek.. Araştırmaya göre halkımız, yüzde 40 oranında, " <ı>askeri <ı>hükümet, <ı>seçilmiş <ı>hükümetten <ı>daha <ı>iyidir " demiş.
Peki siz onların gerçekten askeri hükümetten yana olduğunu mu sanıyorsunuz?
Hatırlayalım: Askerlerin güdümünde hazırlanan 1982 Anayasası'na yüzde 91.5 oranında <ı>'evet' diyen bu halk... 1983'te darbeci Kenan Evren'in desteklediği partiye yüz vermemiş, Turgut Özal'ın ANAP'ını tek başına iktidara getirmişti.
<ı>Emniyet ve <ı>huzur gibi konularda orduya güvenen Türkler, askerin, başta <ı>ekonomi olmak üzere diğer meselelere bulaşmasını istemez. Ama mevcut yönetimlere tepkisini, böyle cevaplar vererek gösterir. Yani anketi ' <ı>kendi <ı>sesi' gibi kullanmaya çalışır.
Yanlış anlamayın: "Halkımız pek demokrattır, özgürlükçüdür, liberaldir" demiyorum. Sadece, bu anketler toplumumuz hakkında fikir veriyor ama 'derin gerçeği ölçemiyor' diyorum.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.