HAŞMET BABAOĞLU

Beyaz Türklük... Bir proje mi?

Beyaz Türklük, 1990'larda popüler kültür projesiydi.
Neo liberal gelişmelere uygun biçimde "iyi gelirli, okumuş, kentli" insan tipi yaratılacaktı.
Dönemin ekonomi ve life-style dergilerinde deyimin kullanılışına dikkat ederseniz, bu stratejiyi fark etmemeniz imkânsızdır.
O yıllarda fark yaratmak, sıradanlıktan kurtulmak, kendini bile bir "marka" olarak konumlandırmak şeklinde tarif edilen moda anlayışlar "beyaz"lığın bir parçası olarak görülüyordu. (Metroseksüellik bile bu projenin içinde pazarlanıyordu!)
Fakat 2000'ler farklı gelişti.
Beyaz-siyah ayrımı, yukarıdaki yazımda anlatmaya çalıştığım daha eski bir çatışma eksenine geri döndü.
Şimdi eski seçkinler ve çocuklarına "beyaz" deniyor! Neo liberaller ise giderek esmerleşiyor!..
Son notum şu...
Akademik üslubun giriftliğine aşina olan meraklı okurlarıma "Beyaz Türklük" deyiminin 90'lar ve 2000'lerdeki evriminin ilginç bir analizi için "Şerif Mardin'e Armağan" (İletişim, 2005) kitabında Ahmet Öncü ve Demir Demiröz'ün makalesine göz atmalarını tavsiye ediyorum.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.