PROF. DR. BENGİ SEMERCİ

Başarıyı etkileyen başlangıç: Meslek seçimi

Üniversite seçimi ergenlik döneminde yapılır. Ancak, genellikle ergen kendi yapmak istedikleri ile ailesi ve toplumun kuralları arasında bocalar. Kimlik arayışının bir parçası olan meslek seçimi çok önemlidir. Çünkü kimlik oluşumunun tamamlanmasında mesleki kimlik önemli bir parçadır. Toplum içinde meslek sahibi olmak kişinin kendilik değerini ve kendine güvenini arttırır. Meslek sahibi olmak, kişide yaşamda yapacak şeyleri olduğu ve toplumsal sisteme bağlandığı hissi yaratır. Meslek sahibi olamamak ya da iyi gitmeyen iş ise, özgüveni zedeleyerek, diğer gelişim alanlarını da olumsuz etkiler. Genel olarak henüz ergenliğin tamamlanmadığı bir dönemde seçim, çeveredeki insanların söylediklerine bakarak yapılmaktadır. Bu yaştaki kişilerin çoğunlukla, hangi meslekten hoşlanacakları ya da hangi mesleğin kendilerine uygun olduğu hakkında bilgileri yoktur. Bu meslek için alacakları eğitimin içeriğinden ve mezun olduktan sonra ne iş yapacaklarından ya da iş olanaklarından da çoğu kez haberdar değillerdir. Çocuklar, ergenlik döneminden önce, ilginç meslekleri seçeceklerini söylerler. Okul döneminde bilişsel gelişimle birlikte çoğunlukla örnek aldıkları kişilerin mesleklerine yönelirler (öğretmen, anne, baba ya da doktor gibi). Ergenlikle birlikte keşfetmeye başladıkları kendileriyle uyumlu meslekleri düşünmeye başlarlar. Ergenliğin sonuna doğru kalıcı meslek seçmeleri gerekir. Ama bu dönemde seçilen meslek, yaşamın sonuna kadar geçerli olmayabilir. Yaş arttıkça, iş ve yaşam deneyim ile birlikte yeni seçimler olabilir.
AİLENİN ETKİSİ BÜYÜK

Meslek seçiminde toplum, kültürel özellikler ve cinsiyet rol oynar. Ergenin bulunduğu toplum ve sosyal sınıf bazı meslekleri onaylar ve değer verirken, bazılarını dışlayabilir. Bu ergenin seçimini etkiler. Sosyal olarak kabul görmek ve yaşadığı sosyal sınıfta saygın olmak ergen için önemlidir. Meslek seçiminde ebeveynlerin rolü büyüktür. Aileler kendi beklentilerine ve isteklerine göre ergenleri etkilemeye çalışırlar. Bu istekler ergenin iyiliği düşünülerek yapılsa da, her zaman olumlu sonuç vermez. Bazı ebeveynler çocuklarının kendi kariyerlerini, işlerini devam ettirmelerini isterler. Bunun ergen tarafından gerçekten istenmesi, ancak ergenle ebeveyn arasında iyi bir ilişki ve özdeşim varsa mümkün olur. Aileler ergene önerilerde bulunabilir. Meslekler, eğitimleri ve gelecekleri konusundaki bilgilerini, deneyimlerini paylaşabilirler. Ama onları zorlamamaları, hata yapacakları ve doğru değerlendiremeyecekleri konusundaki endişeleri ile baş etmeyi öğrenmeleri gerekir. Yönlendirmeyi çocuğunuzun yeteneklerini daha tarafsız değerlendirecek kariyer danışmanlarından, öğretmenlerinden destek almak doğrudur. Ergenlerin doğru, başarabilecekleri ve mutlu olabilecekleri mesleklere yönelebilmeleri için, küçük yaştan başlayarak eğilimlerini, yeteneklerini belirleyerek, onları geliştirmelerini sağlayacak bir eğitim sistemi gerekir. Ayrıca üniversite eğitimi alamayan ya da almak istemeyen ergenler için meslek edindirme eğitimlerinin arttırılması ve düzenlenmesi önemlidir.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.