Kalitede Avrupalı dijitalde Asyalıyız
Hızlı tüketim ürünleri pazarında dünyanın önde gelen araştırma şirketlerinden Nielsen'in Türkiye Genel Müdürlüğü'nün yanı sıra Nielsen Global'in tepe yönetiminde önemli görevler üstlenen Didem Şekerel Erdoğan, "Türk tüketicisi kullandığı ürünler ve kalite odaklı alışverişi ile Avrupalı tüketiciye, dijital satış kanallarının kullanımı konusunda ise Avrupalıları geride bırakarak, Asyalı tüketiciye benziyor. Özellikle pandemide artış hızı yüzde 150'lileri aşan e-ticaret kullanımı ile Çin ve Güney Koreli tüketicilere yaklaştık" dedi. Üstlendiği global görevleri sayesinde perakende sektörü ve veri analitiği konusunda bölgesel kıyaslamalar yapma imkanı bulduğunu kaydeden Didem Şekerel Erdoğan, "Pandemide hemen her ülkenin durumunu yaptığımız araştırmalarla görme fırsatımız oldu. Devletin aldığı tedbirler, sağlık hizmetleri, halkın kendini koruması ve perakende gibi alanlardaki tedarik performansı açısından Türkiye pandemiyi son derece iyi yönetti. Hiçbir konuda panik yaşanmadı. Toplumda hijyen ve sağlık odaklı tüketim alışkanlığının kalıcı olarak değiştiğini söyleyebiliriz" diye konuştu. Didem Şekerel Erdoğan, başta temizlik ve gıda olmak üzere her hızlı tüketim ürünleri pazarına yönelik çalışmalarıyla dikkat çeken Nielsen'in pandemi süreci ve sonrası yaptığı araştırmaların çarpıcı bulgularını SABAH ile paylaştı.
2020 elbette birçok anlamda tüm dünya için çok zor bir yıl. Herkes için, her ülke için durum bu. Benim Nielsen Global'de yönetim kurulunda da görevim var ve bu yüzden hangi ülkenin neyi nasıl yönettiğini gözlemledim. Açıkçası Türkiye bu süreci, gerek hükümetin aldığı tedbirler, sağlık hizmetleri, kişilerin kendini koruması ve gerekse perakende sektörünün performansı açasından çok iyi yönetti. Hiçbir ürün raflarda eksik kalmadı, marketlerde bir panik havası oluşmadı. Perakendeciler, çalışan sayılarını artırıp mağazalarını sürekli açık tutarak insanların ihtiyaçlarına cevap verdiler. Bir anlamda tüm kesimler el ele verip bu zorlu süreci çok iyi yönettiler.
Tarihte yaşanmamış bir zorluk ve ne zaman biteceği belli değil. Daha önceki krizlerde pazarların 4-5 ayda toparlandığını görüyoruz ama bu kriz biraz farklı. Bir kere pandeminin ne zaman biteceği şu an tahmin bile edilemiyor. En büyük fark bu, belirsizliğin devam etmesi.
Tüketicinin ihtiyaçları bir anda değişti, öncelikleri farklılaştı. Sağlık en öncelikli konu oldu. Bunun için de hijyen ve bağışıklık sistemini güçlendirecek ürünler öne çıktı. Evde tüketim, evde yemek pişirme alışkanlığı bir anda yükseldi. Ekmeğimizi bile kendimiz yaptık. Evlerimizi daha çok temizledik. Kadınlar evde daha çok vakit geçirdiği için evdeki eksikleri daha çok fark etti. Kendimizin ve ailemizin sağlığını korumaya, bağışıklığını yükseltmeye çalıştık.
Bu durumda hangi ürünleri daha çok satın aldık?
Pandemide pazar dinamiklerini değiştirecek oynamalar oldu mu peki?
Nielsen'in global kadın liderleri arasında yer alan Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan aynı zamanda Nielsen EEMEA Bölgesi ve Rusya Perakende Grup Başkan Yardımcılığı, Nielsen Global Perakende Yönetim Kurulu Üyesi ve 55 ülkenin dahil olduğu Nielsen APAC-EEMEA Bölgeleri Analitik Danışmanlık Kıdemli Başkan Yardımcısı görevlerini de üstleniyor.
Bu süreçte 'pahalı ürün daha iyidir gibi bir yaklaşımı oldu mu tüketicinin?Marka tercihlerinde bir geçişkenlik oldu mu?
Perakende sektörü çok hızlı cevap verdi
Türkiye'nin pandemi sürecini iyi yönettiğini söylediniz. Bunu biraz açılım mı, nasıl farklılaştık sizce?
Daha çok diş fırçalamaya başladık
Pandemide yükselişiyle dikkatinizi çeken ürünler var mı?
Hedef daha temiz daha sağlıklı olmak
Kalıcı olarak hijyen anlayışı değişti. Pandemi geçse de bundan sonra artık hijyen odaklı yaşayacağımızı düşünüyorum. Hem kişisel hem ev temizliği hem de ailenin hijyeni hep önde olacak. Sağlık odaklı bir yaşam tarzı da kalıcı olur. Bağışıklık sistemini güçlü tutmak için bundan sonra herkes kendine daha iyi bakacak. Bir diğer kalıcı değişim de e-ticarette oldu. Biz bundan sonra artık online alışveriş kanalını da geleneksel kanallar gibi kullanmaya devam ederiz. Hızlı tüketim ürünlerine yönelik araştırmalarımızda katılımcıların yarısı online alışverişe devam edeceğini söylüyor.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.