AYİM Başkanı Arslan'dan açıklamalar
- Mevcut yasalara göre edemez. Çünkü, generallerin emekli edilmelerine YAŞ karar verebilir. Hükûmet sadece, Genelkurmay Başkanı ve kuvvet komutanları konusunda yetkili.
- Biz, YAŞ'taki tartışmaları, kimin hangi fikri savunduğunu bilemeyiz. Elimizde, 30 Ağustos'tan itibaren geçerli olan bir isim listesi var. 3 generalin de içinde bulunduğu bu listedeki isimlerin terfilerine oybirliğiyle karar verilmiş. Ama daha sonra, kararname yayınlanmadığı için, 3 general açısından işlem gerçekleşemiyor. Biz buna menfi işlem diyoruz. Haklarını kazanmışlar fakat, elde edemiyorlar.
- Ben, İdare Mahkemesi'nin yerindelik kararı vererek takdir hakkına karışmasına muhalifim. Ama YAŞ, takdir hakkını kullanmış, karar çıkmış bir kere; hükûmet bunu uygulamıyor.
- Ben size bir soru sorayım: İstişari olsaydı, anayasal teminat altına alınır mıydı? Ne deniliyor anayasanın 125. maddesinde? YAŞ kararları yargı denetimine kapalı. Ayrıca kararda, "Generallerin terfileri tavsiye ediliyor" diye yazmıyor. "Karar verilmiştir" deniliyor.
- Bir günlük dahi tutuklama kararı alınmış olsaydı, o zaman, tahliye edilse dahi terfi ettirilmeyeceklerdi. Ama burada, yakalama emri çıkmış, sonra kaldırılmış; tutuklama kararı yok. Olay şöyle cereyan ediyor: Genelkurmay Başkanlığı'ndan o 3 generalin de içinde bulunduğu liste, kararname yazılsın diye Milli Savunma Bakanlığı'na gönderiliyor. O gün, İstanbul 10. Ağır Ceza Mahkemesi'nden yakalama emri çıkıyor. Bunun üzerine, kararname, Genelkurmay Başkanlığı'na "Bazı generaller hakkında yakalama emri var" gerekçesiyle iade ediliyor. Genelkurmay Başkanlığı, listeden o 3 kişiyi çıkarıp, terfi alan diğerlerinin isimlerini bakanlığa gönderiyor. Bu kararname yayınlanıyor. O sırada yakalama emri kaldırılınca, Genelkurmay Başkanlığı, bu defa 3 generalle ilgili işlemi başlatıyor. Ama terfi kararnamesi yayınlanmıyor. Mahkeme, sanıkları bir gün dahi tutuklasaydı, o zaman 65. maddenin (e) fıkrasına göre, terfi ya da kademe ilerlemesi yapılamazdı.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.