HASAN BÜLENT KAHRAMAN

Biz nasıl bir toplumuz?

Kadir Has Üniversitesi'nde her yıl yaptırdığımız Türkiye Sosyal- Siyasal Eğilimler Araştırması'nı bu yıl da yeniledik. Daha ziyade sosyal eğilimlere ağırlık verdik. Çok ilginç sonuçlar çıktı.

***

En önemli sorun Kürt meselesi. Araştırma Kürtlerin HDP çizgisinde ayrıştığını gösteriyor. Yani, bütün Kürtler HDP'yi kayıtsız koşulsuz destekliyor denemez kesinlikle. Sokağa çıkma yasağı ilan edilerek yapılan operasyonları destekleyenlerin oranı genel olarak % 54. HDP'nin % 30'u destekliyor, % 61'i karşı. Ama GD Anadolu bölgesinin % 44'ü destekliyor, % 56'sı karşı. Kürt sorununa dönük hükümet politikalarını halkın % 30'u başarılı, % 40'ı başarısız buluyor. Kürtlerle Türkleri bağlayan unsur % 47 ile Müslümanlık çıkıyor. Halkın % 53'ü çözüm süreci yeniden başlasın istiyor.
Daha şaşırtıcısı ise Kürtlerin ve Türklerin üniter devlet yaklaşımı. Akparti tabanının % 60'ı üniter devlet isterken bu oran HDP tabanında % 78. Benzer bir sonuç bağımsız Kürt devleti konusunda sergilenmiş. Bu yönetim biçimini istiyor Kürtler diye düşünenlerin oranı % 32. Bu oran 2012'de % 70, 2013'te %60, geçen yıl % 50. Bizzat Kürtler arasında bu sistemi isteyenlerin oranı bugün % 23 ve bu oran 2012'de % 45. Anlaşılan bu algı veya anlayış veya kabul şiddetli bir gerileme içinde. Türkler de 2012'de % 75 oranında Kürtlerin öyle düşündüğüne inanırken bugün o kitlenin % 35'i bu 'varsayım' içinde. Özyönetimi ise Kürtlerin % 64'ü desteklerken Türklerin de % 58'i evet diyor.
***

Sosyal eğilimlere geçeyim.
Türkiye demokratik bir ülkedir diyenlerin oranı 2011'de % 50, bugün % 44 ama geçen yıla oranla % 10 artmış. Düşünce özgürlüğü vardır diyenler, geçen yıl % 28, bugün % 41. Basın özgürdür diyenler de geçen yılın % 25'ini geçmiş: % 40. Ama medyanın işlevini yerine getirdiğine inanmayanların oranı % 65.
Halkın % 65'i siyasal kutuplaşma var diyor. Toplumdaki ayrışma Laik-Müslüman ekseninde: % 40. Bu oran mesela CHP- AKP arasında aynı. Müslüman- laik çatışması olduğunu düşünenler sosyalistler (% 74) ve sosyal demokratlar (%67). Muhafazakârların sadece % 40'ı böyle düşünüyor.
Ötekileştirme olduğuna toplumun % 55'i inanıyor. Mahalle baskısı var diyenlerin oranı %60. En çok Kürtlerin üstünde bu baskı olduğu varsayılıyor. Daha önce de karşılaştığımız ana sorun: kimse başkasıyla bir arada olmak istemiyor. Demektir ki, henüz toplum değiliz. Hâlâ cemaatler halinde yaşıyoruz.
Dindar
bir toplum muyuz? Sadece %55 öyle diyor. Fakat çok ilginç. Herkes karşı kampı toplumda ağırlıklı görüyor. Yani şu: muhafazakârlar toplumun % 65'i laiktir diyor. Sosyalistlerin de % 80'i Türkiye dindardır diyor. Aynı şekilde, genel olarak toplumun %50'si Batılıyız, % 50'si Doğuluyuz derken bu oran ideoloji temelinde değişiyor: muhafazakârların % 60'ı Batılıyız diyor. Sosyalistlerin de % 75'i Doğuluyuz görüşünde.
Muhafazakârların % 80'i toplum demokratiktir derken sosyalistlerin % 90'ı otoriterdir diyor. Bu oran Kemalistlerde % 60. Ama toplumun % 60'ı Türkiye moderndir diyor. Toplumun ezici çoğunluğu değişiyoruz diyor (% 65), değişimin yönü olumludur diye düşünenlerin oranı da % 60.
Sonuç mu? Son seçimi Akparti kazanmıştı...

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.