OKAN MÜDERRİSOĞLU

Bütçe şoku ve revizyon senaryosu

Türkiye-IMF ilişkileri yeniden ısınırken ekonomi yönetimindeki kurmay kadro, bir yandan bütçe şokunu atlatmaya diğer yandan 2009 hedeflerini revize etmeye çalışıyor. Özellikle büyümedeki revizyon, "kötümser, ılımlı ve iyimser" varsayımlara göre alternatifli hazırlanıyor. Nihai rakamlar için, yılın ilk çeyreği bekleniyor. Kötümser senaryo yüzde 4-5 küçülmeyi, ılımlı senaryo yüzde 1.5-2 daralmayı, iyimser senaryo ise yüzde 0.5 büyümeyi işaret ediyor. Ya bütçe? Durum iç açıcı değil. Ulaştığım geçici verilere göre, OcakŞubat 2009'da vergi gelirleri yavaşladı. Geçen yılın ilk iki ayında 29.3 milyar lira olan vergi tahsilatı bu yılın ilk 59 gününde 27.7 milyara geriledi.
Dış ticaretteki daralmanın etkisi ithalde alınan KDV'de derhal görüldü. Akaryakıt, sigara, otomotiv, beyaz eşya gibi harcama kalemlerindeki Özel Tüketim Vergisi de 2008'deki 6.5 milyar liraya kıyasla iki ayda 5.9 milyara indi.
KDV 3.3 milyar liradan 3.2 milyar liraya düştü. 10.4 milyar liralık yıllık açık tahminine şubatta ulaşıldı. Geçen ay 11 milyarı bulan faiz ödemesi nedeni ile bozulan bütçeyi yılın tamamına teşmil etmek acelecilik olur. Ancak, gidişatı gösteren verilerin uyarıcı yönü de gerçek.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.