ŞEREF OĞUZ

Gözde meslekler

Çok değil çeyrek asır öncesine dek 8 milyon farklı mal ve hizmet üreten Türkiye'nin meslekler kodeksinde 8 bin civarında "iş tanımı" vardı.
Bugün ürün ve hizmet çeşitliliğimiz 16 milyona, meslek tanımları da 12 bine çıkmış durumda. Bu rakamlar ABD için 24 milyon mala karşılık 32 bin iş. Eğitim sistemi, ihtiyacı kavrayıp buna uygun meslekleri oluşturmada "son derece hantal" kalınca, bu açığı kurumlar; "iç eğitim" ile kapatıyor, sertifikasyon okulları gelişiyor... İşsizleri çalışma hayatına kazandırmak için geliştirilen meslek kursları da "dünün iyileri" üzerinden yürütülüyor.
Aşçı örneğinde, iyi bir şef için aylık 10 bin dolar gelirden söz ediyoruz. 100 yıl öncesinin gözdesi "kâtiplik, zabitlik", yarım asır öncesinde "doktor, mühendise", 10 yıl öncesinde "bankacı, popçu" halini almıştı. Bugünün dünyasında "itibarlı meslekler" listesi, çok hızlı değişmenin yanı sıra farklı bir yöneliş sergiliyor; Hangi eğitim düzleminden gelirse gelsin, yeni ihtiyaçlara uygun beceriler geliştirebilmek...
Misal dizi ekonomisinin 1 milyar doları bulduğu Türkiye'de senaristlik, farklı bir işkolu halini alıyor. Tarih, sosyoloji, teknoloji, vs. uzmanlığı gerektiren ve yalnızca "çok özel bir alanda" en derin yetkinliği geliştirebilenler, inanılmaz gelirlere erişebiliyorlar.
Bilişimin moda haline getirildiği yakın geçmişte, bilgisayara dair her işin daima para getireceğini sanıyorduk. Oysa "yanlış kariyer planları" yüzünden nitelikli işsizlerimiz türedi. Kendi ülkesinin faunasını florasını bilen insanımız neredeyse "yok" mertebesinde. Bırakın faunacıyı, doğru dürüst işi bilen bahçıvan yetişmiyor. Fakültelerimiz ziraat cahili mühendis üretedursun, nitelikli bahçıvan bulunamıyor.
Dünün "bir ömre sığan" kariyer modelleri çoktan iflas etmiş durumda. Bugün tek ömre 3 farklı kariyer sığdırabilenlerin saltanatına koşuyoruz.
Meslek seçiminde gelişmekte olan sektörleri ve ihtiyaçları gözetmek, dünün doğrularını taklit etmekten daha sağlıklı bir kariyer sağlıyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.