ŞEREF OĞUZ

Turizm cansuyu olabilir

İthalatın cari açık üzerindeki negatif etkisini biliyoruz. İhracat ise açığı "kapayan tarafta" olmasına rağmen, ihracata konu üretimin ithalata bağımlılığı, Türkiye'nin iyileştirmeye çalıştığı bir sorunu tanımlıyor. Sonuçta kilosu 1-10 $ arasına sıkışmış ihracat desenini, kilosu 10-100 $ gamına çekebilmek için yalnızca katma değeri yüksek üretim değil, "ihracatın ithalat bağımlılığını" da azaltmak gerekiyor.
Petrolün cari açık üzerindeki "tatlı sürprizi" bir yana açığın azaltılması yönünde "daha verimli" bir sürpriz, turizm sektöründen gelecek gibi görünüyor. Verimli çünkü, ihracat yaparken ortalama her 100 $'ın 65 $'ını ithalata harcarken, 100 $'lık turizm geliri için bu harcama, 1 $'ın dahi altında.
Turizmin "açık kapamadaki" üstün verimi, turizm gelirlerine yüklenilmesinin "makul" olduğunu anlatıyor bize. Fakat burada bir "anlayış" sorunumuz var ve zihin yapımızı dönüştürmedikçe, cari açık düşmanı turizm silahından yeterince yararlanamayacağız.
Geçen yıl 33 milyon turistten 20.8 milyar $ kazandık. Beklenti, yaklaşık 21 milyar $'lık geliri artırmak. Bunun da yolunun yalnızca turist sayısını artırmaktan geçtiğini sanıyoruz.
Tıpkı ihracatın cirosuna odaklanıp katma değeri ıskaladığımız gibi turizmde de "kelle sayısına" takılıp kalıyor, turist başına geliri yeterince önemsemiyoruz.
Odaklanmamız gereken, 33 milyon turistin 1 yılda 21 milyar $ yerine, örneğin en az 33 milyar $ bırakabilmesini sağlayacak dönüşümlerdir.
Bunun da yolu turist başına ancak 630 $ kazanabilen hizmet sektöründeki "anlayış reformu" olacaktır. Aksi halde 2009'da 664 $ olan geliri 630 $'da dahi tutamayabiliriz ve cari açığa cansuyu imkânını ziyan ederiz.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.