ŞEREF OĞUZ

Eksen kayması

Türk iş dünyasında yeni bir ayrımın ipuçlarını kovalıyorum. Görünen, dış pazarları için krizingeçmesini bekleyenler ile ekseninikaydıracak yeni pazarlar arayanların "ayrışmaya" başladığı...
Babacan, Avrupa'da yaşanan ekonomik daralmadan etkilenmemek için Asya'ya yönelmekten söz etti dün. Aslında bunu, "krizin geçmesini bekleyenler" de biliyor fakat yeni pazarlar aramanın "maliyetini" üstlenmeye hazır değiller.
Eksen kayması tartışmalarının yoğunlaştığı geçen yıl, çok sayıda büyük firma, işi biraz da "ideolojik" renge büründürerek, bunu tehlikeli bulduklarını ifade ediyordu. Hatta Yabancı Sermaye Derneği'nin refleksi, bu eksen kaymasını "muasır medeniyetten yüz çevirme" noktasına kadar taşınmıştı. Aslında dillendirilen korku, Batı'nın ekonomik krizine karşı planların henüz ortada olmamasıydı.
Bugün bizim büyük ve hatta orta boy firmaların, "eksen kayması" üzerine çalışması var. Bakanların Asya ve Afrika ülkelerine yaptığı gezilere olan "ilgi" de zaten bunu gösteriyor.
Fakat sorun, AB ve ABD'den farklı bir varoluş gerektiren Asya ve Afrika iş kültürü konusunda yeterince ders çalışmamaktan kaynaklanıyor.
Tuhaftır, yığınca işletme okulumuz, iktisat fakültemiz ve benzeri ekonomi odaklı üniversitemiz var fakat buralarda henüz, Çin Pazarı, Pasifik İş Kültürü, Arap Şirketleri gibi derslere başlamadık. Belli ki Avrupa'nın ekonomik kışı, umulandan uzun sürecek.
Belli ki küresel krizin doğurduğu daralma, ihracatçımızı bunaltacak. Peki madem bunları biliyoruz... O halde neden hâlâ pazarımızın eksenini kaydırmıyor ve daha nitelikli ihraç malı üretimine başlamıyoruz?

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.