ŞEREF OĞUZ

Tarım sosyolojisi

Nüfusun geometrik (2, 4, 8, 16 ..) tarımsal üretimin de aritmetik (1, 2, 3, 4 ..) seriyle arttığı dünyada Malthus, işlerin bir yerde tıkanacağını söylemişti. Yeşil devrim, teknoloji, zirai ilaçlar ve modern tarım yöntemleri, Malthus'u yanlış çıkarmıştı. En azından son asırda olan bu.
Fakat bugün Malthus'un söylediklerine daha fazla kulak kabartıyor insanlar... 7 milyarı aşan nüfus, hızla azalan tarımsal alanlar, artan gıda fiyatları, küresel ısınma, karbon salınımı ve GDO'ya rağmen sınırlarına varan gıda verimliliği...
Bilgi toplumunda insanların iştahının daha az olacağını söyleyen evrensel bir yasa yok. Hal böyle olunca, insanları doyurmak; "en hayati iş" halini alıyor.
Türkiye gibi faunası, florası, 7 iklim, 4 mevsimi olan ancak tarımı "sanayileşip kurtulası" bir sektör zanneden başka bir ülke var mı? Darı ambarı üzerinde açlıktan ölen tavuğa dönmemek için, neyse ki bir "iyi gelişme" var.
Sosyologlar tarlada çiftçinin yanında iş başında olacakmış. Tarımsal hayatın sosyolojik açıdan değerlendirilmesi ve buna göre düzenleme, iyileştirme yapabilmek amacıyla Bakanlık tarafından atanan sosyologlar saha araştırmasına başladı bile. Bu adımı coşkuyla alkışlıyorum. 80 yıldır tarlaya sokamadığımız ziraat mühendislerini düşündükçe, sosyologların bu girişiminin "olumlu sonuç" vereceğini düşünüyorum. Yeter ki bu da Bakanlığın geçici hevesi olmasın.
Küresel kriz ve çevre felaketleri, Malthus'un teorisini bir kez daha teste tabi tutmaya başladı zira...

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.