ŞEREF OĞUZ

Eltikrasi

Hayır yanlış yazmadım ve bu başlığın elitokrasi (seçkinler yönetimi) ile alakası yok. Bu daha ziyade bizimle ilgili. 1 milyon 300 bin KOBİ'nin "uzun yaşayamayışının" baş sorumlusu... Kurumsallaşamayan aile şirketlerinin can düşmanı. Kapanan firmaların ölüm sebebi...
Aslında elitokrasi bir ulus içinde halktan ve gerçeklerinden kopuk yaşayanların yönetim iştahı diye tanımlarsak, eltikrasi de benzer dinamizme dayanıyor, şirketin gerçeklerinden ve iş hayatından kopuk bir grup insanın (eltiler ve yengeler), yıkıcı rekabet ile aile şirketini krize sokmaları...
Ne mi demek istiyorum, detay vereyim: Son 1 yılda 110 bin yeni şirket kuruldu, 40 bini de kapandı. Rekor büyüyen dinamik bir ekonomide 110 bin şirketin kuruluşunu anlıyoruz. Fakat aynı ekonomik vasatta 40 bin şirket nasıl batar? Bu soruya TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu'nun cevabı var: "Kardeşler kavgası."
Peki, bu kardeşler neden geçinemez? Çünkü KOBİ kurumsallaşmamıştır ve eltiler gelinler savaşı, ortakları birbirine düşürmüş, hanede kalmayan huzur, şirketi de kapanmaya sürüklemiştir. Rakam mı? Genelde eltikrasi ile yönetilen iş dünyamızda aile şirketlerinin ancak üçte biri ikinci nesle kalabiliyor. Üçüncü nesle kadar yaşayanların oranı %10 civarında ve bunlar da genelde kurumsallaşabilenler.
Eltiler, şirketi nasıl yönetiyor dersiniz? Birkaç örnek diyaloga buyurun: "Neden sabahları sen erken gidiyorsun, abin ne zaman sabah dükkânı açacak? Onların şunu da var. Ben de isterim." Netice, erkek patronlarımız, iş yaparken gösterdiği dinamizmi, ortağıyla geçinirken başaramıyor ve devreye eltikrasi giriyor.
Kadının yönetimde daha fazla söz sahibi olmasını savunur dururum. Ancak kurumsallaşma olmayan şirkette eltikrasi türü bir kadın yönetimini kastetmiyorum.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.