ŞEREF OĞUZ

Açığı yönetmek

Kazandığından fazlasını harcamaya "açık" diyoruz. Söz konusu ülke ise ve ürettiğinden fazlasını harcıyorsa buna "cari açık" diyoruz. Kabaca ifadesini de ithalat ile ihracat arasındaki farktan alıyor. Bu yönetilmesi gereken bir sorun ve bizim de başımızda...
TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu büyüme oranının yarıya düşmesine rağmen cari açığın bu oranda azalmamasının endişe kaynağı olmaya devam ettiğini söylüyor. Katılıyorum. Açığı yönetmenin "gerekleri" yerine getiriliyor mu diye sormak istiyorum.
Açık, yalnızca ithalatı kısmakla yönetilmiyor. Zira ihracatının da %65'i buna bağlı.
Açık, yalnızca kuru artırarak da yönetilmiyor. İhracatçıların pek sevdiği bu enstrümanı, limitlerine dek kullandık, Lira'nın değerini düşürdük, dövizi yükselttik, ihracatı büyümenin dinamosu yaptık ama bunun da sınırı var. Açık, yalnızca ihracatı artırarak da yönetilmiyor. Zira siz 500 milyar $'a çıksanız dahi, bunu sağlamak için ithalatı 1.5 trilyon $'a zıplatabilirsiniz.
Aslında tüm bunları denemiş ve bir noktaya kadar getirmeyi başarmışız. Ancak cari açığı yönetmek için artık "erteleye geldiğimiz" gerçeklerle yüzleşme zamanı da geldi. Nedir onlar?
Açık, katma değer ile yönetilir. Kilosu 1.5 $'dan ihraç edip kilosu 3.5 $'dan ithal ederek, ihracat üzerinden ülkeyi küçültebiliriz. Açık, bilim ile yönetilir. Katma değeri artırmanın yolu da zaten bilimden geçiyor. Bugün demiri iki kez bükmekle varabildiğimiz değer belli... Daha öteye gitmesi için ihracatçıyla bilim insanı birlikte çalışmak zorunda.
Açık akılla yönetilir. Yenileşim (inovasyon) diye yola çıkanlara bakıyorum, araştırmışlar ancak geliştirememişler. Sebep? Çünkü kendine benzemeyene düşman, farklı olanı yok eden, icat çıkaranı kovan, eski köye yeni adet getireni töre yapan kültürel direnç yumuşatılamıyor.
2012'yi uğurlarken, nicelik odaklı zihnimizi niteliğe, ciro odaklı hedeflerimizi katma değere dönüştürmeyi artık daha fazla erteleyemeyeceğimizi bilin.
Nice nitelikli yeni yıllar dilerim.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.