ŞEREF OĞUZ

Ticaret diplomasisi

ABD'nin AB ile Transatlantik, Japonya ile Transpasifik Serbest Ticaret Anlaşması süreci yürüyor. Her ikisi de Türkiye'yi ilgilendiriyor. Zira Çiller-Karayalçın Hükümeti 1995'te Gümrük Birliği anlaşmasını imzalarken, "bundan sonra gümrük birliği ile serbest ticaret anlaşması yapacak ülkelerle ayrı ayrı anlaşma yapma" şartında ısrar etmişti. Amaç, Güney Kıbrıs AB üyesi olursa Türkiye'yi korumaktı ancak tecelli, AB ile STA imzalayanların malları ülkemize serbestçe girerken bizim mallarımıza %50'ye varan gümrük yükü oldu.
Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan dün bunu hatırlatarak, ABD ile Türkiye arasında yürütülen STA sürecini detaylandırdı. Çağlayan'a göre ABD ile Türkiye arasındaki STA, AB'den önce imzalanabilir. Başbakan'ın ABD ziyaretinde Obama'ya verdiği mektupta, ABD-AB arasındaki anlaşma sonucu Türkiye'nin kayıplarına işaret edilerek, müzakerelerin paralel yürümesi istenmişti.
Bakan Çağlayan, en az 2 yılı bulacak bu süreçte Kongre'nin dikkatini Türkiye'nin kaybına ve iki ülke arasındaki model işbirliğine çekebilmek için bir lobi şirketiyle anlaşma yapacaklarını söylüyor. Kendisi de bizzat bu sürecin başında olacak, sık sık ABD'ye gidecek: "ABD mallarına ek vergi koyma dâhil Türkiye'nin çıkarlarını sonuna dek koruyacağız."
Şimdiye dek 19 STA imzalayan Türkiye'nin, ABD ile yapacağı STA, ticaret diplomasisi için zorlu bir örnek oluşturacak. STA'lar da zaten ticaret diplomasisinin başarı veya başarısızlığı üzerine şekilleniyor ve AB ile imzaladığımız Gümrük Birliği'nden artık kaybetmeye başladığımızdan, bu alandaki başarıya fazlaca ihtiyaç duyacağız.
Başaramaz isek ABD malları Türkiye'ye gümrüksüz girecek ve kaybımız on milyarlarca dolara varacak. Bu açıdan yalnızca Çağlayan ve ekibi değil, bütün STK'larımızın ticaret diplomasisinde rol alması şart.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.