ŞEREF OĞUZ

Ölçek değişirse

Adam Smith, bundan 230 yıl önce Milletlerin Zenginliği'ni 3 temel üretim faktörü üzerinden tanımlıyordu. Eğer bir ülke emek, sermaye ve hammaddeye sahipse, üretimin doğru bileşeni üzerinden zenginliğe ulaşabilirdi.
Bilgi güçtür ve daima önemli olmuştur. Fakat temel üretim faktörü sayılmıyordu. Son çeyrek yüzyıl, bilgiyi yüceltince, "üretimin olmazsa olmazı" haline geldi. Tam da bu noktada milletleri zenginlik sırasına koyarken eski ölçeklerin işe yaramadığını fark ettik.
Önce işi standart ihtiyaç mallarıyla dolu sepetler üzerinden çözmeye çalıştık ve gelirimizle kaç sepet alabileceğimizi hesapladık. Satınalma Gücü Paritesi (PPP) işe yarar gibi göründü. Fakat nihai değer üzerinde bilginin payı %80'i aşınca, o da anlamsızlaşmaya yüz tuttu.
Neticede 3 temel faktör olan emek, sermaye ve hammadde, paylaşılınca azalan karakterdeydi. Fakat bilgi farklı davranıyordu ve paylaşınca çoğalıyor, milli gelir hesaplamalarında kafaları karıştırıyordu.
Yeni ölçek, bilgi, beceri, fikri mülkiyet, araştırma, geliştirme üzerinden oluşan yeni eko sistemleri de milli gelir hesabına koyacak. Türkiye dâhil her ülke, dünya liginde kendini yeniden tanımlayacak.
Mevcut yöntemde 16'ncı sırada olan Türkiye'nin yeri, yeni ölçekte nerede olur? Eğer siz bilgiyi yücelten tutum sergiler iseniz, üst sıralarda yer alırsınız. Değilse, ilk 10'a girmenin değişecek olan parametresi, bizi bulunduğumuz sıranın da altına öteleyebilir.
Değer yaratmayan süreçlerden kurtulmak, AR-GE'ye bilime daha fazla kaynak aktarmak, dikkatimizi cirodan kâra çevirmek, nicelikten katma değere yönelmek, bu yüzden önemli... Zira ölçek değişiyor ve fabrikanın yerini, okullar alıyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.