ŞEREF OĞUZ

Dönüşüm atlasında Türkiye nerede?

Dönüşümü ben "daha iyi bir yarın uğruna, dünü geride bırakmak" diye tanımlıyorum. Dünü inkâr etmeden, yarını tasarlayarak... Geleceğini tahmin etmenin en verimli yolu, onu inşa etmektir.
Yarını dert etmeyenin yarını olmaz. Falcısından fütüristine, vizyonerinden liderine dek pek çok insan veya kurum, bir sonraki adımın nerede olacağını düşlüyor, araştırıyor, planlıyor.
Gelecek, arabanın ön camı gibidir. Gideceğiniz yerin adresi orasıdır... Gözü sürekli dikiz aynasında olan, ya otoparktadır veya geriye gidiyor demektir. Geçmişi bu yüzden inkâr edemeyiz. Arabasında dikiz aynası olmayan sürücü kendini tedirgin hisseder. Ardımızda bıraktığımız yolu da bilmek isteriz.
Gelecek Atlası; Bank of America Merrill Lynch'in araştırması... 2050'de dünyanın dönüşümünü incelemişler. Türkiye'nin bu atlasta fazlaca yeri yok. Zira gelecekçimiz yok, STK'larımız siyaset, akademisyenlerimiz geyik üretme derdinde. Devlet Planlama Teşkilatı'nı bu iş için kurmuştuk oysa...
Türk Kültürü'nde Yönetmek kitabında Acar Baltaş'ın yerinde bir tespiti var: Batı dillerinde "vefa", "hatır", "gönül" kelimelerinin karşılığı yoktur. Çünkü bu dillere kaynaklık eden kültürlerde bu kavramlar yoktur. Buna karşılık "vizyon", "misyon", "strateji", "plan" kavramlarının karşılığı da bizim dilimizde bulunmaz. Bizim geleneğimize göre "kervan yolda düzülür", "istim arkadan gelir".
2050 Değişim Atlasında
Türkiye'nin yerinin az olması, hedef koyma ve o hedefe uygun strateji geliştirme alışkanlığımızın bulunmayışıdır. 2023 hedefimiz var fakat bunu gerçekleştirmek sadece devletin, hükümetin işiymiş gibi davranıp, bireysel, kurumsal katkımızı düşünmüyoruz.
Bundan 20 yıl önce mezun olduğum üniversiteme "gelecek enstitüsü kuralım" önerisi sunmuştum. Aldığım ret cevabını çok net hatırlıyorum: "Bugünü hallettik de derdimiz yarın mı oldu?" Önerimi yineliyorum; kendi dönüşüm atlasımızı oluşturmaz isek bizi dönüştürecekler. Geleceğini tasarlamayanın geleceği olmaz ki...

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.