ŞEREF OĞUZ

Bina niceliğinden bilimin niteliğine

Her şeyden azar azar yapmak az şeyi tam yapmak mı? Bu, bizlerin vermek zorunda olduğu en stratejik karar...
Türkiye'de 200'e yakın üniversite var ve her şeyden azar azar yapar. Az tıp fakültesidir. Biraz işletmedir. Çok az mühendisliktir.
Ziraat? 28 tane var ama ayağına çamur değmeden emekli olan yığınca hocasıyla... İktisadi idari bilimler? Dediğim gibi her üniversitenin donanımında olmalı ki eksik kalmasın...
Enerji? Cumhurbaşkanı Brüksel'de de bahsetti... AB ile yaşadığımız sorunlardan biri. Bizim de öyle... Tüketicisiyiz, transferi bizde ama tedarikçisi değiliz. Doğalgazımız petrolümüz yok ama bataryayı yapacak teknik üniversitelerimiz?..
Hepsinden var ama az var. Eksik var... Vasat var... Sadece üniversite mi? Teknopark, katma değerli üretim için vazgeçilmezimiz... Dalgayı yakaladık, pıtrak gibi çoğalttık, sayısı 50'yi aştı ama her şeyden azar azar yapar oldular.
Kimi emlak ofisine dönüştü kimi de kendini yalnızca bir alana hapsedip, organize sanayi bölgesi mantığına saplanıp kaldı. Peki ya tam yapabildiklerimiz?
Aslında kendimize haksızlık etmeyelim. Her şeyden azcık yapmak yerine bir şeyi tam yapmanın önemini nihayet fark ettik. Sorun, bunu fark edenlerimizin sayısında...
Kimyada bir kural vardır: "Zincirleme reaksiyonun başlayabilmesi için aktif madde miktarının kritik kütleye ulaşması gerekir." Aktif madde akıldır, zekâdır. Kritik kütle ise yeterli sayıda işini tam yapan kurumlar, kişiler, şirketlerdir.
Yıldız Teknik Üniversitesi, sanayi ile bilimi buluşturmada işini tam yapmak üzere yola çıkmış ve bunu başarmış teknoparklarımızdan biri... Tıpkı ODTÜ ve İTÜ Arıkent gibi.
Peki, yeterli mi? Ne yazık ki hayır... Kritik kütle ancak, sayısıyla övündüğümüz üniversitelerin, niceliğiyle hava attığımız teknoparklarınızın, her şeyi azar azar değil de "az şeyi tam" yapabilmesiyle oluşacak.
İnancım odur ki bu yeni bilinç düzeyine bir kez varılmışsa, devamı gelecek ve kilosu 1.5 $'lık mal üretebilip ihracatın hamalı olmaktan çıkabileceğiz. Ancak binaların niceliğinden bilimin niteliğine varmada hâlâ zamana ihtiyacımız var...

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.