MELİHA OKUR

Yerli otomobilin doğuşu!

Küresel kriz deyim yerindeyse tozu toprağı birbirine kattı. Yüzlerce şirket kapandı. Binlerce insan işsiz kaldı. Darbe, Avrupa'da iktidarları devirdi, devirmeye devam edecek. Türkiye, geçmiş deneyimlerin öngörüsüyle atıl gücünü kullanarak büyük krizden rahat şekilde sıyrılmayı becerdi! Öncesinde yapılan vergi barışı, siyasi otoritenin Ortadoğu'daki döviz havuzundan kaynak çekme becerisi bize nefes aldırdı!
Ancak sadece nefes aldık!..
Bu nefes bizi 2012'ye kadar getirdi.
Şimdi hafif hafif ciğerlerimizde daralma başladı. Türkiye, vargücüyle yeni kaynak yaratma derdinde. Öyle ki, savaştan çıkan Libya'daki yaralıları bile tedavi ederek kazanç kapısı oluşturmaya çalışıyoruz. Çünkü en büyük pazarımız olan AB'nin yangını birkaç yıl süreceğe benziyor. Bu ihracat pazarının daralması, cari açık probleminin daha da büyümesi demek. Petrolümüz, doğalgazımız yok. Üretim ithalata dayalı. Bu durumdan yerli üretimin teşvikiyle, yeni yabancı yatırımların üretim üssü olarak çıkabiliriz..

***

İşte bu nedenle dönem içinde yıldızı parlayan gruplar iktidarın en büyük isteği olan yerli marka otomobil üretimi için start verdi. Koç Holding'in Tofaş'lı Fiat hamlesi, büyük bir toparlanmadan geçen ve yelpazesini farklılaştıran Doğuş Holding'i de harekete geçirdi. Muhaliflerin "yandaş" eleştirilerine takılmadan üretim derdine düşen patron Ferit Şahenk ve "akıl ekibi"Doğuş Oto'nun Volkswagen tecrübesiyle "Biz ne yaparız?"arayışına girdi. Babadan devraldığı bayrağı, daha ileri taşıma derdindeki oğul Şahenk proje fırtınasını tek tek anlattı.
Atakları sıralayalım.
Zamanında Güney Kore için "yerli marka otomobil yapamaz" diye çok söylendi. Ama iki marka çıktı. Bizde niye olmasın?
Gazetelerde okuduk, Koç Grubu, Fiat'ın desteğiyle bu işi yapmaya hazırlanıyor. Marka geliştirmek kolay değil ama zor da değil. Bu sektörde uğraşan gruplar, bu işle uğraşan belli sayıdaki profesyonelle birlikte, arkasına sermaye desteği alarak böyle bir markayı yaratabilir...
Koç ve Fiat'ın yolculuğunu yüzde yüz desteklerim. Bizim ekip 15-16 yılda otomotiv işini öğrenme imkânı buldu. Biz de yerli otomobil üretimine finans katılımında bulunmayı çok isteriz.
Başbakan Erdoğan ilk defa Moskova'da bir açılışta bana yerli marka otomobil üretiminden söz etti. Bu rüyanın gerçekleşmesinde katkım olsun isterim.
Ben sermaye piyasasını borsa olarak görmem, sermaye piyasasını demokratikleşmede önemli bir araç olarak görürüm. Sermaye piyasası demek müthiş bir disiplin demektir. Keşke belli başlı gruplar bir araya gelse, devlet belli bir oranda ortak olsa ve yerli marka otoyu yaratan şirketin hisseleri halka arz edilse.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.