İBRAHİM ALTAY

Yine, yeni, yeniden

Model intiharların kamusallaşması sorununa kaç kez dikkat çektim; hatırlamıyorum.
İntiharın bulaşan ve kopyalanan bir eylem olduğunu kaç kez hatırlattım.
Elde var hüsran...
Duymuşsunuzdur; M.P. adlı yurttaşımız sosyal medya hesaplarından bir video yayınlayarak intihar etti. Video kısa sürede çok sayıda insan tarafından izlendi ve paylaşıldı. İnternet siteleri ve gazeteler bu olaya 'flaş' haber olarak yer verdi.
Sabah gazetesi de sanırım 'haber atlamama kaygısı' ile bu olaya kayıtsız kalamadı. 17 Ekim 2014 tarihli nüshasının 4. sayfasına manşet yaptı konuyu. Yanında bir başka 'köprüden atlama girişimi' haberi ile. Tam bir intihar paketi.
"İntihar haberleri yapılmasın" demek anlamsız ama 'etik kodlarını' unutmamak zorundayız.
Yapılan hataları sıralayalım:
İntihar eden kişinin adı açık bir biçimde yazılmamalıydı, fotoğrafı kullanılmamalıydı. Unutmayalım, M.P.'nin intiharı sadece kendisini değil ailesini ve arkadaşlarını da etkiliyor. Adı yıllarca karşılarına çıkıyor. Ve fotoğraf kullanımı olayı sıradanlaştırıyor.
İntihar eyleminin gerçekleştiği yer (yandaki haberde köprü) ve intihar etme biçimi açıklanmamalıydı. Çünkü bu tür bilgiler 'ilham verici, yol gösterici ve öğretici' olabiliyor.
İntihar hikâyesi sentimental bir üslupla sunulmamalıydı. Öne çıkarılmamalı, büyük görülmemeliydi. Biz fark etmesek de bu tarz sunumlar 'özendirici' olabiliyor.

Sabah'ın sorumluluğu

Türk medyasının bu haberi veriş biçimi 'mesajın yerine ulaştığı' algısına yol açtı. En tehlikelisi de bu.
Önümüzdeki günlerde arkalarında bir video bırakıp intihar edenler zuhur ederse bunun vebali medyanın omuzlarında olacak. Çünkü 'intiharın başarılı bir mesaj verme yöntemi olduğunu' düşündürdüler.
Bazıları "Sosyal medyanın bu kadar yaygın ve etkili olduğu bir dünyada, geleneksel medyanın intihar haberlerini nasıl verdiğinin bir önemi yok" diyebilir.
Bu düşünme biçimi Sabah için geçerli değil. Herkesin aynı hatayı yapmış olması Sabah'ın kendi okurlarına karşı duyması gereken sorumluluğunu ortadan kaldırmıyor.
Üstelik doğru biçimde verilen haberlerin tersine bir etki yaptığı ve kopya intiharları tetiklemediği biliniyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.