Perşembe 21.03.2013 00:00
Son Güncelleme: Perşembe 21.03.2013 14:16

''Turistler 'yeşil yıldız'ı bilmiyor''

Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2008 yılında uygulamaya başladığı konseptle enerji, su ve atık yönetimi, iç hava kalitesi gibi konularda kriterleri taşıyan otellere ''yeşil yıldız'' belgesi veriyor.

Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın 2008 yılında uygulamaya başladığı ''yeşil yıldızlı otel'' konsepti kapsamında bugüne kadar 30 civarında otelin belge aldığı, turistlerin ise yeşil yıldız hakkında yeterince bilgi sahibi olmadığı belirlendi.
Akdeniz Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğretim üyesi Doç. Dr. Mustafa Gülmez, AA muhabirine yaptığı açıklamada, kendisi ile Ayşe Sak Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Öğretim Görevlisi İsmail Karayün ve Pamukkale Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Selçuk Burak Haşiloğlu tarafından yeşil yıldızlı otellere yönelik yaklaşık 7 ayda tamamlanan araştırma yaptıklarını belirtti.
Turistleri ağırlamak için çok sayıda otel ve tesis yapıldığını, bunun da atık, enerji yönetimi gibi birtakım unsurlar ortaya çıkardığını dile getiren Gülmez, Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın 2008 yılında ''yeşil yıldızlı oteller'' konseptini uygulamaya koyduğunu, belirli kriterleri yerine getiren otellerin ''çevreye duyarlı tesis'', yani ''yeşil yıldız'' belgesi almaya hak kazandıklarını söyledi.
Bu kapsamda otellerin enerji, su ve atık yönetimi, iç hava kalitesi gibi konularda çeşitli kriterler bazında incelendiğini anlatan Gülmez, ''Oteller 1-5 yıldız aralığındaki durumu, tatil köyü veya resort hotel olması gibi niteliklere göre farklı taban puan dağılımları çerçevesinde değerlendiriliyor. Kriterleri taşıyanlara yeşil yıldız sertifikası veriliyor. Belgenin her 2 yılda bir yenilenmesi söz konusu'' dedi.

''YEŞİL YILDIZ KAVRAMI MAVİ BAYRAK KADAR ÖNEM TAŞIMIYOR''
Yeşil yıldızlı otellere yönelik araştırmalarında otelleri incelediklerini bildiren Gülmez, şunları kaydetti:
''Otellerin üst düzey yöneticileri ile görüşerek çevreye ne kadar duyarlı olduklarını, anket formu hazırlayarak da yerli ve yabancı turistlerin otelin yeşil yıldızlı olup olmadığı konusundaki farkındalığını belirlemeye çalıştık. Elde ettiğimiz sonuçlara göre yerli ve yabancı ziyaretçilerin otel seçiminde yeşil yıldız kavramının mavi bayrak kadar önem taşımadığı, ziyaretçilerin yarıdan fazlasının yeşil yıldız konusunda bilgi sahibi olmadığı ortaya çıktı. Ankette ziyaretçilerin çoğu bilgi sahibi olmamalarına rağmen konakladıkları otelde yeşil yıldız konusunda yeterli çalışmanın yapıldığını belirtti. Bilgi sahibi olmamalarına rağmen böyle düşünmeleri, otellerin çevre konusunda çeşitli görselleri kapalı ve açık alanların tümünde başarı ile sergilemesinden kaynaklanıyor.''
Araştırmaları sonucunda Türkiye'de 30 civarında otelin yeşil yıldız belgesine sahip olduğunu belirlediklerini anlatan Gülmez, bu otellerin büyük kısmının Antalya'da bulunduğunu, daha sonra Muğla, İstanbul, Gaziantep, Konya ve Şanlıurfa illerinin geldiğini ifade etti.
Gülmez, ''Amerika ve Avrupa ülkelerinde yeşil yıldızlı oteller genelde ağaçtan yapılarak orman içerisinde yer almaktadır. Ülkemizdeki uygulama ise 'çevreye duyarlı tesis' kavramıyla yurt dışından ayrılmaktadır'' diye konuştu.

GELECEK YILLARDA YEŞİL YILDIZIN ÖNEM KAZANACAĞI DÜŞÜNÜLÜYOR

Özellikle İskandinav ülkelerinden gelen turistlerin yeşil yıldız konusundaki bilgi düzeyinin diğer ülkelerden gelenlere göre daha üst düzeyde olduğunu, otel seçim kriterleri arasında yeşil yıldızın önem taşıdığını belirten Gülmez, önümüzdeki yıllarda turistlerin çevreye ve insan sağlığına duyarlı yeşil yıldızlı otelleri tercih edeceğini düşündüklerini, bu nedenle Türkiye'deki yeşil yıldızlı otellerin bu konuyu ön plana çıkarmaları gerektiğini dile getirdi.
Karayün ise yaptıkları araştırmanın sonuçlarına göre turistlerin yüzde 60'ının yeşil yıldız hakkında bilgi sahibi olmadığını saptadıklarını kaydederek, ''Turistler otelleri daha çok maddi, şehir merkezine uzaklık gibi kriterlerden dolayı tercih ediyor. Mavi bayrak kavramı yeşil yıldızdan daha önemli. Turistler, otellerde daha çok görselliğe önem veriyor'' dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.