Krizin dışında başka etken olabilir mi Almanya pazarındaki büyük kıpırdanmada? Var tabii, enerji tasarrufu. Alman tüketiciler en çok elektrik harcayan eşyalarının televizyon ve beyaz eşya olduğunun farkına vardı ve şimdi daha az elektrik harcayan ürünlere geçiyorlar. Çünkü 15- 20 yıllık beyaz eşyalara göre yeni ürünler en az yüzde 25 daha az enerji harcıyor. Bakın mesela şimdi yeni bir bulaşık makinesi çıkardık. Bir makine bulaşığı 7 litre su ile yıkıyor. Bu kadar bulaşığı elde yıkamaya kalksaydınız, 120 litre su harcayacaktınız. O nedenle enerji tasarrufu yapan beyaz eşyalar en büyük trend oluyor.
Enerji tasarrufu bilinci sizce Türkiye'ye de geldi mi? Birkaç yıl önce Türkiye'de herkes klima almak istiyordu. Pazar patladı adeta. Ama en ucuzlarına büyük ilgi oldu. Oysa enerji tasarrufu açısından bu ürünler iyi değildi. Çok elektrik harcıyordu. Şimdi bakıyoruz, tüketici A sınıfı dediğimiz en düşük enerjiyi harcayan klimaları satın almaya başladı. Yani artık tasarruf bilincine Türk tüketicisi de varıyor.