Reklamcılar Derneği üyesi medya ajanslarının verilerine göre 2011'de 4 milyar 320 milyon TL reklam harcaması gerçekleşti. Bu rakamın 2012 sonu itibarıyla 5 milyar TL'ye çıkması bekleniyor. Reklam pastasındaki büyümede Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler'in (KOBİ) ağırlığı ise her geçen yıl artış gösteriyor. Geçen yıl 100 bin marka başvurusuyla dikkat çeken KOBİ'ler bu atağını reklam sektörüne de taşıdı. Son araştırmalara göre 2 bine yakın KOBİ son üç yılda ilk kez reklamverenler ligine taşındı. 4 binden fazla KOBİ ise ulusal reklama çıkmak için hazırlık yapıyor. Reklam dünyasına en hızlı giriş yapan sektörlerin başındaysa tekstil, gıda, enerji, otomotiv ve bilişim geliyor. Son dönemde birbiri ardına ulusal reklama çıkan KOBİ reklam dünyası adeta baştan şekillendiriyor. Öte yandan reklama yatırımı keşfeden küçük işletmeler kısa sürede büyük markalara dönüşürken, satışlarını artırmayı başardılar. Ayrıca KOBİ'lerin ulusal yayın organlarına reklam vermeleri, rakiplerine ve çevrelerindeki diğer firmalara cesaret veriyor. Yerel platformda yıllardır rekabet ettiği firmayı, akşam televizyonda izleyen rakip üretici de "biz de mi reklam vermeliyiz" sorusuna yanıt aramaya başlıyor. Sektör temsilcilerine göre 4 bine yakın KOBİ ulusal reklam için hazırlık yapıyor.
NEYE DİKAT ETMELİ?
Uzmanlar reklama hazırlanan KOBİ'leri ise bir çok konuda uyarıyor. Bunların başında ise istikrar konusu geliyor. Birçok KOBİ uzun vadeli reklam çalışmaları yerine saman alevi şeklinde kısa süreli reklamlara yöneliyor. Ancak bu tablo müşteride güven sıkıntısına neden oluyor. Bu nedenle firmaların düşük bütçeli de olsa geniş bir zamana yayılan reklam politikası izlemesi öneriliyor. Bir başka husus ise markanızın doğru konumlanması ve doğru şekilde müşterilerinize tanıtılması. Reklama çıkmadan önce muhakkak ön araştırma yapılması gerekiyor. Bunun için hizmet veren reklam laboratuvarlarından da yararlanabilirsiniz. Bu laboratuvarlar, reklamınızı TV ve gazetede yayımlanmadan önce deney grupları ile test ediyor. Böylece olası sürprizler de yaşanmıyor. Bir diğer önemli unsur ise üretim altyapınız ile reklam arasında doğru ilişkiyi kurmak ile ilgili. Reklama çıktığınızda oluşabilecek artı taleplere üretim altyapınızın da hazır bulunması gerekiyor. Bu süreçte yapılacak en ufak hata tüm çalışmalarınızın boşa gitmesine neden olabilir.