Amerika'da hayat hafta sonu yapılacak 'Super Bowl'a kilitlendi.
Amerikan futbolu olarak bilinen NFL'in final müsabakası pazar akşamı Baltimore ve San Francisco takımları arasında oynanacak. Beyaz Saray dahil her ortamda takım performansları, maçın devre arasında yapılacak şovlar ve oyuna ara verildiğinde gösterilecek reklamlar konuşuluyor. Maçın devre arası şovunu, Beyonce yapacak. Beyonce'un nasıl bir şov hazırladığı devlet sırrı gibi saklanıyor.
Amerikan ulusal marşını Alicie Keys okuyacak. Bu gecede ismi geçen herkesin reytingi çok yüksek. Her ırktan, dinden ve dilden Amerikalı'yı buluşturan gece aslında bir spor olayı olmaktan çok bir "kapitalizm şöleni". Müsabakanın yapılacağı New Orleans'a 150 bin kişi gelecek ve bir gecede şehrin ekonomisinde yarım milyar dolarlık bir hareket olacak. Bu, işin küçük kısmı. Asıl ekonomi televizyon vasıtasıyla oluşturuluyor.
12.3 milyar dolarlık gece
Ulusal Perakendeciler Birliği'nin yaptırdığı bir araştırmaya göre 179 milyon Amerikalı ekran başında olacak. Bir Amerikalı'nın bu gece için ortalama 68.54 dolar harcama yapması bekleniyor. Super Bowl'a bağlı olarak yapılacak harcamaların 12.3 milyar dolar olacağı tahmin ediliyor.
Yaklaşık 5 milyon Amerikalı da TV ve ses sistemlerini yenileyecek. Gece reklam sektörünün Oscar gecesi olarak da adlandırılıyor.
30 saniyesi yaklaşık 4 milyon doları bulan fiyatlar ile sezonun en pahalı reklamları maç süresince ekranlara geliyor. Birçok büyük firma yıl boyunca gösterilecek reklamlarını ilk kez bu gece yayınlıyor.
Spor ile eğlence endüstrisinin bir araya gelerek ürettiği bu ekonomiden herkes kazanıyor. Perakendeciler, elektronik marketler, cafeler, restaurantlar, hazır gıda sektörü...
Hatta bir pizza dağıtıcısı ya da garson bu gece gelirini üçe katlıyor. Gecenin en çok kazanını ise medya. Yayıncı kuruluşun dışında ertesi gün ve onu izleyen günlerde internet siteleri, gazeteler, dergiler, televizyonlar ve radyolar bu "üretilen" değerden paylarını reklam gelirlerini artırarak alıyor. Bu aslında spor ve eğlence endüstrisi eliyle oluşturulmuş yapay bir ilgi. Endüstrinin pazarlama gücü Amerikan nüfusunun yarısından fazlasını aynı anda bir ekrana kilitleyebiliyor. Amerikan ekonomisi dinamizmini, bu pazarlama gücünden alıyor. Türkiye'deki medya, spor ve eğlence endüstrisi yöneticilerinin de Amerika örneğini incelemesinde fayda var.