İlknur Menlik - Sabah.com.tr
imenlik@comart.com.tr
Bu kuruluşlardan biri olan Uluslararası Para Fonu (IMF), son tahmininde bu yıl dünya ekonomisinin %2,9, önümüzdeki yıl %3,6 büyüyeceğini öngördü. Bu tahminler, IMF'in önceki raporlarıyla kıyaslandığında ekonomide önemli bir daralmaya işaret ediyor.
Türkiye, böyle bir konjonktörde gelecek için umut vaat eden 2023 Vizyonu'nu ortaya koydu. Aslına bakarsanız bunun etkileri de görülmeye başlandı.
Şimdi bir an için dünya ekonomisinin her yıl ortalama %3,3 büyüdüğünü düşünelim. Kabaca bir hesapla bugün yaklaşık 65 trilyon dolar olan dünya gayri safi milli hasılasının (GSMH) 2023'te 120 trilyon dolar seviyesine çıkması mümkün görünüyor. IMF'in tahminlerine göre 2013 yılında ABD 16 trilyon dolar GSMH ile birinci, Çin ise 9 trilyon dolar ile ikinci sırada yer alacak. Ancak 2023'te durum değişebilir.
Orta Vadeli Plan'da revize ettiğimiz rakamlara göre Türkiye'nin GSMH'nın ise 823 milyar dolar olması bekleniyor. Türkiye 2012 yılındaki 786,3 milyar dolarlık GSYH ile bir sıra yükselmiş, 2023 Vizyonu'nda yer alan 2 trilyon dolar GSYH hedefine biraz daha yaklaşmış oldu. Ancak 2013 tahminleri, bir sıra üstümüzdeki Endonezya'yı geçmemize yetmiyor. En azından IMF'in tahmini bu yönde…
Ama Türkiye'nin önü açık, geleceği parlak. Yine de 2023 yarışına kendimizi iyi hazırlamalıyız. Fakat yol haritası nasıl hazırlanacak? Öncelikler neye göre belirlenecek? Yol haritası tamam diyelim; kim uygulayacak ve nasıl denetleyecek?
Bu nedenle her bir adımın iyi planlanması, sorunların doğru tespit edilmesi ve çözüme dair projelerin belli bir takvime bağlanması gerekiyor. Türkiye'nin belki de en avantajlı ama bir o kadar da kırılgan tarafı, büyümenin iç dinamiklerle gerçekleşmesi. Biraz da bu nedenle 500 milyar dolarlık ihracat hedefini zorlayıcı bulsam da böyle bir hedefe ihtiyacımız vardı diye düşünüyorum.
Sektörel bazda gıda ve içecek sanayi 2023 yol haritasında 40 milyar dolar ihracat hedefi belirlemiş durumda. Türkiye Gıda ve İçecek Sanayii Dernekleri Federasyonu (TGDF), bu hedefin alt yapısının bugünden hazırlanması amacıyla 12-14 Kasım 2013 tarihleri arasında Antalya'da bir gıda kongresi düzenliyor. Sektörün tüm temsilcileri ve paydaşları bu kongreye katılarak, bu hedefe ulaşma konusunda neler yapılması gerektiğini orada tartışacaklar.
Geçmiş 10 yılda gıda ve içecek sanayi müthiş bir ilerleme kaydetti. Ancak bugün bu ilerlemenin sürdürülebilirliği daha fazla önem taşıyor. Şimdi önümüzdeki 10 yıla bakma zamanı. Şunu da unutmayalım, dünya değişiyor ve 2023'te dünya, bugünkü dünya olmayacak.