Antalya Serbest Bölge'de 2009'dan bu yana hizmet veren Brilliant Boats firmasının kurucusu Kanadalı Michael Schutte, sektörde tehlike çanlarının çalmaya başladığını iddia etti. 16 yıldır tekne tasarımları yapan Schutte, Türkiye'deki çalışmaları yakından takip ettiğini ve üretilen teknelerin yüzde 90'ının kalitesiz olduğunu söyledi.
İŞÇİLER YETENEKLİ
Türk mühendislerin çok başarılı olduğunu, Türk işçilerin ise henüz yeteneklerini keşfedemediğini ifade eden Schuttle, "Türkiye'yi özellikle seçtim. Vergimi Türkiye'ye ödüyorum ve Türk işçiler çalıştırıyorum. Türk mühendisler işlerinde çok başarılı. Türk işçiler ise yetenekli fakat bugüne kadar kendilerinden çabuk ve özensiz işler istenildiği için yeteneklerinin henüz tam anlamıyla farkında değiller" dedi. Firmaların hızlı üretim adına kalitesiz işler yaptığını iddia eden Schutte, konuyla ilgili davaların sayısının her geçen gün arttığına dikkat çekti. Müşterilerin teknelerini teslim aldıktan sonra birçok sorunla karşılaştığını aktaran Kanadalı tasarımcı, "Türkiye'de yat sektörü son 10 yıl içerisinde çok gelişti. Ama yapılan işlerin yüzde 90'ı kalitesiz işçiliğin ürünü. Hızlı olsun, bir an önce bitsin diye özensiz işlere imza atıyorlar. Yapalım bitsin, bozulursa yamarız diye düşünüyorlar. Birçok tekne sahibi bu sebeple firmaları mahkemeye verdi" dedi.
HEM UCUZ HEM KALİTELİ OLMALI
Yat sektöründe kazanılan ivmenin uygulanan fiyat politikasının ürünü olduğunu dile getiren Schutte, açıklamalarına şu şekilde devam etti: "Türkiye Avrupa'dan ucuz olduğu için dikkat çekiyor. Yat siparişlerinde fiyat politikasının çok önemli bir rolü var. Ama bu yaptıkları işçilik ile Çin'le rekabet edemezler. Müşteri hem ucuz hem de kalitesiz iş istiyorsa Çin'e gider çünkü Çin bizden çok daha ucuz. Onları tercih ederler. Yat sektörünün ilerlemesi için ucuz fakat kaliteli yatlar üretmeliyiz. Antalya, İtalya ya da Fransa'dan daha ucuza mal edip onlarla aynı kalitede yatlar üretebilir. Antalya Çin yerine bu ülkeler ile yarış içerisinde olmalı."
UCUZUN ADRESİ ÇİN
İmalatta uygulanan tekniklerin gözden geçirilmesi ve daha nitelikli yatlar üretilmesi gerektiğinin altını çizen Schutte, aynı mantıkla gidildiği takdirde Antalya'da ve Türkiye'de yat sektörünün bitme noktasına geleceğini söyledi. İlerleyen dönemlerde ucuz yat almak isteyenlerin tek adresinin Çin olacağını ön gören Shutte, "Bizim korkumuz bu iş böyle devam ederse Türkiye'de yat sektörü bitecek. Dünya'da iyi bir yer edinebilmemiz çok zor. Memnun ayrılmayan müşteri bir daha bu ülkeden tekne almaz da aldırmaz da" şeklinde konuştu.