Vitamin ve mineral deposu: Dondurma

Dondurma hasta eder mi, besleyici midir, kilo aldırır mı, sağlıklı mıdır? İşte 7’den 70’e kimsenin “Hayır” diyemeyeceği dondurma hakkında merak ettiğiniz her şey…

Vitamin ve mineral deposu: Dondurma

Özellikle yaz aylarında küçük, büyük her yaştan insanın vazgeçemediği tatlardan biri de dondurmadır. Fakat annebabaların aklına, "Acaba besleyici mi?", "Ne kadar tüketilmeli?" "İçeriğindeki katkı maddeleri sağlığa zararlı mı?" gibi birçok soru gelebilir. İşte yaz aylarının vazgeçilmez keyfi dondurmayla ilgili merak edilenleri Medical Park Bahçelievler Hastanesi'nden Beslenme ve Diyet Uzmanı Emel Unutmaz Duman anlattı.

Dondurma besleyici midir?

Dondurma; temel besin öğelerimiz olan karbonhidrat, protein ve yağın yanında A, D, E, C ve B grubu vitaminleri, ayrıca kalsiyum, magnezyum, fosfor, sodyum, potasyum, demir ve çinko minerallerini içerir. Özellikle gelişme çağındaki çocukların dondurmayı mutlaka bol bol tüketmesi gerekir. Dengeli beslenen bir çocuk, gelişimi için haftada en az 250 gram dondurma tüketmelidir. Dondurma, süt ve yoğurt gibi gıdaları fazla tüketmeyen çocuklarda vitamin ve mineral açığını kapatır.

Dondurmanın üretimi, ambalajlanması ve satış koşulları önemlidir

Dondurma, ülkemizde Türk Gıda Kodeksi Dondurma Tebliği'ne göre yapılır. Tebliğde dondurmanın tanımı, yapımı, içeriği, çeşitleri, ambalajlama ve saklama koşulları gibi oldukça önemli bilgilere yer verilir. Dondurma, sütten yapıldığından mikroorganizma üremesine yatkındır. Bu nedenle çabuk bozularak sağlığa zararlı hale gelir. Bunu engellemek için üretimde tebliğe uygun olan katkı maddelerinin ve renk vericilerin kullanılması, uygun paketleme ve etiketlemenin yapılması, üretim sonrası soğuk zincire uygun dağıtımın yapılması önemlidir.

Ancak birçok imalathanede bu standartlara uyulmuyor. Kalite standartlarına uyulmadan dondurma üretimi yapılan müesseseler de bulunuyor. Paketlerinde çoğu dondurmayı tozdan ve çeşitli oluşumlardan koruyamıyorlar. Ne yazık ki bu tür uygulamaların zararı yine insanlar ve çocuklarınız üzerinde kendini gösteriyor.

Ambalajsız dondurmaları güvenilir yerlerden almaya özen gösterin

Dondurmada buz kristallerinin olması, sağlığa uygun üretilmediğinin göstergesidir. Özellikle seyyar satıcılarda satılan dondurmalar sağlığa zararlı olabilir. Ambalajlı ürünlerde ise çok satış yapılan yerleri tercih etmek, ambalajın ve şeklin bozulmamış olmasına dikkat etmek gerekir. Son kullanma tarihlerine bakmayı da ihmal etmemelisiniz. Bu sizin ve çocuklarınızın sağlığı açısından önemlidir.

Çocuklar için en sağlıklı dondurma "sade" olanı

Güvenilir yerlerde satılan dondurmalar yenilebilir; ancak çok fazla çikolata kaplaması olan dondurmalar gereksiz kalori alımı olacağı için daha az tüketilmelidir. Bunun dışında içindeki meyveli dondurma çeşileri arttıkça kalorisinin de artacağı unutulmamalıdır. Bunları göz önünde bulunduran ailelerin, çocukları için en doğru tercihi ise sade dondurma olmalıdır.

Ne kadar dondurma tüketilmeli?

Dondurma çocukların günlük öğünlerine eklenebilir ve 1 bardak süt yerine 3-4 top dondurma yenilebilir. Eğer çocuğunuzda kilo fazlalığı varsa; yeme sıklığını azaltabilir, haftada birkaç güne düşürebilirsiniz. 3 top normal (sade) dondurma= 1 dilim ekmek+ 1 su bardağı süt+ 1 porsiyon meyveye eşdeğerdir.

Hazırlayan: Aytülike KESKİN

BİZE ULAŞIN