Yeşil Formula 1

Cuma 25.12.2010
ABONE OL
Dünyanın en çok izlenen sporu olan Formula 1, motor güçleriyle ön plana çıksa da, çevreci olmak için attığı büyük adımlarla popülerliğini daha da perçinlemeye devam ediyor. Bu çevreci adımlar bir yandan da tüm dünyayı etkileyecek. Çünkü F1, her zaman olduğu gibi otomobil dünyasına öncülük ediyor. Bundan sonra da F1'deki çevreci teknolojiler binek otomobillere aktarılmaya devam edecek. Formula 1 sporu, birçok insanın sandığının aksine çevreyi koruma yönünde büyük bir hizmet sunmaya başlıyor. FIA (Uluslararası Otomobil Federasyonu), F1'in rekabetçi dünyasında önümüzdeki seneden itibaren birçok yeni kuralla, önemli değişiklikler yaptı. İşte FIA tarafından onaylanan radikal kurallar:

KERS GERİ DÖNÜYOR
2009'da ilk kez kullanıldığında bazıları için onur simgesi, bazıları içinse tam bir baş ağrısı oldu. Takımlar aldıkları ortak kararla sistemi 2010 sezonunda kullanmadılar fakat FIA'nın yeni aldığı kararla bir yıllık ayrılığın ardından KERS geri dönüyor. KERS ya da bir başka deyişle Kinetik Enerji Geri Dönüşüm Sistemi, frenleme esnasında açığa çıkan kullanılmayan enerjiyi değerlendirerek, ek bir güç sağlıyor. Pilotlar tarafından tur başına farklı aralıklarda kullanılan sistem, direksiyon üzerindeki bir buton yardımıyla aktif hale geliyor. Yeni kurallarla hareketli arka kanatlar geçişlere destek sağlarken, KERS sisteminin geri dönüşüyle de motor gücüne ek destek aktarılacak. 2013'ten itibaren yürürlükte olacak yeni çevreci teknik düzenlemelerle Formula 1 araçları 'yeşil motorlu' hale gelecek. 2.4 litrelik V8 motorlar, yerini enerji geri dönüşüm sistemiyle yakıt tasarrufu sağlayacak 1.6 litrelik 4 silindirli turbo motorlara bırakacak. Böylece benzin kontrol sistemiyle birlikte yakıt tüketiminde yüzde 35'e varan azalma beklenirken, enerji geri dönüşümü sistemi sayesinde de mevcut motor gücüne ulaşılacağı bildiriliyor. Araçların motor devri 18 binden 12 bin'e inecek. 2013'te KERS geri dönüşüm sistemindeki güç de 60W'tan, 120W'a çıkacak.

BEŞ MOTOR HAKKI DÖRDE İNDİRİLECEK
Motor kullanımına da kısıtlama getirilecek. 2013'te pilotların sezon boyunca beş motor hakkı olacak ve bir sonraki sezonda (2014 yılında) bu sayı dörde indirilecek. Böylece hem takımlar daha dayanıklı motorlar üretmek zorunda olacak hem de maliyetler düşecek.

ARKA VE ÖN KANATLAR
Hareketli arka kanatların kullanımı onaylanırken, esnek ön kanat tartışmalarının önlenebilmesi için araç gövdesiyle ilgili kurallar da sıkılaştırılarak, ön bölüm için testlerde daha fazla güç kullanılacağı açıklandı. Önerinin kabul edilmesi, takımların bu yeni kurala göre tasarım konseptlerini hazırlamaya yoğunlaşacakları anlamına geliyor.