Tabağınızın üçte birinde et üçte ikisinde sebze olmalı

Dengesiz beslenme, pek çok sağlık sorununa neden oluyor. Avusturya'nın ünlü beslenme uzmanlarından Dr. Harald Stossier "Sağlığın sırrı, asitle alkalini dengelemek," diyor

Günümüzün koşulları, insanları sağlıklı yaşamanın yollarını aramaya itiyor. Günlük hayattaki stres, yanlış beslenme, fazla kilolar ve kötü alışkanlıklar sağlığımızı etkilediği gibi bir takım da hastalıklara yol açıyor. Biz de sağlıklı yaşama yöntemlerine bir kez daha dikkat çekmek ve gündelik hayatınızda ne gibi değişiklikler yapabileceğinizi anlatmak üzere, Avusturya'daki ünlü tıp kliniği Viva Mayr Centre for Modern Mayr Medicine'in kurucusu Dr. Harald Stossier ile görüştük. Stossier "Her şey midede başlar," diyor.
- Sağlıklı beslenmenin sırları nelerdir?
- Yavaş yemek ve çiğnemek çok önemli. Yemek için zaman ayrılmalı ve sağlıklı bir yeme ritmi oluşturulmalı. Bilindiği gibi sindirim sistemimiz sabahları daha iyi çalışıyor. Yani sabahları daha çok yemeliyiz, akşamları ise çok daha az. Ayrıca yemeklerde su içilmemeli. Suyu tüm gün boyunca yemekler arasında içmeliyiz. Alkalin ve asitler arasındaki denge de çok önemli. Sağlıklı yaşamak için alkalin içeren gıdaları seçmeliyiz. Aksi halde metabolizmamız asitleri nötralize etmek ve toksinleri yok etmek için savaş veriyor.
- Hangi gıdalar alkalin ve asit içeriyor?
- Tüm sebzelerde, süt ve krema, olgun ve yerel meyveler, asitsiz zeytin yağlar, ot ve baharatlarda alkalin var. Asit ise et ve balık, peynir gibi tüm proteinli gıdalarda, bakliyat, turunçgiller, hayvansal yağlar, asitli zeytin yağlar, hazır yemekler ve kafein ve alkollerde bulunuyor. Kandaki alkalin seviyesinin durumu sağlığımızı etkiliyor. Bu denge olmadığı zaman hastalıklar başlar. Asitalkalin dengesi ise sindirim sistemimizde daha doğrusu midemizde oluşuyor. Ancak tabi ki vücudumuza asitler de lazım. Önemli olan dengeyi bulmaktır.
akşamları meyve yemeyin
- Bu dengeyi nasıl sağlayabiliriz?
- Dengeyi yediklerimizin üçte biri asit üçte ikisi alkalin içeren gıdalar seçerek kurabiliriz. Yani tabağımızda üçte bir et ya da balık, üçte iki sebze olmalı. Protein ve sebze karışımı en sağlıklı yeme biçimidir. Bu tür yemeğin hazmı da kolay olur. Karbonhidratlardan uzak durmalıyız. Akşamları çiğ gıdalar yememek lazım. Yani salata, pişmemiş sebze, meyveleri akşam yememeliyiz.
- Asit-alkalin dengesizliği ne tür problemlere yol açar?
- En çok mide sorunlarına yol açar, mide tahriş olur, yangılar olur, ülser, gastrit gibi hastalıklar ortaya çıkar. Ayrıca asit fazlası dokularda ve de eklemlerde de hasar yapıyor. Beyinde olursa migrenlere neden oluyor. Tabi kalp rahatsızlıklarına da neden oluyor.
- Yemek dışında nelere dikkat etmeliyiz?
- Yediklerimizi hazım edebilmek de önemli. Sağlıklı beslenmek için hazım kapasitemizle aldığımız gıdaların uyumuna bakmalıyız. Hazım sistemimizi güçlendirmeliyiz.
- Peki, günde ne kadar su içmeliyiz?
- Bu rakam insan ağırlığına göre değişir. 50 kilo ağırlığında bir insan, günde en az 2 litre, 70 kilo ve üstü olan insanlar ise günde en az 3 litre su içmeli. Su, vücut için en önemli gıdadır. Bildiğiniz gibi vücudun yüzde 60'ı sudur. Su derken, tüm hazım gerektirmeyen sıvıları kastediyorum. Bitki çayları ve maden suları da buna dahil. Ancak meyve suları hazım gerektirdiği için bu sınıfa dahil değil. Kahve içerken de mutlaka yanında su için. Kahve vücuttaki suyu dışarı attığı için, su içmeliyiz.

BİZE ULAŞIN