Türkiye'de son yıllarda büyük atılım gösteren demiryolu taşımacılığında bir önemli gelişme de sinyalizasyon sistemlerinde yaşandı. 2009 yılında başlatılan çalışmalar kapsamında sinyalizasyon sistemlerinin milli hale gelmesini sağlayacak "Ulusal Demiryolu Sinyalizasyon Sistemi" başarıyla tamamlandı. TCDD ve TÜBİ- TAK'ın işbirliği ve İstanbul Teknik Üniversitesi'nin de katkılarıyla geliştirilen proje Adapazarı Mithatpaşa İstasyonu'nda 15 ay denendikten sonra ilk kez Germencik-Denizli hattı üzerindeki Buharkent istasyonunda devreye sokuldu. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım'ın isteği ve TCDD Genel Müdürü Süleyman Kahraman'ın talimatıyla uygulamaya konulan sistem Buharkent'in ardından ilerleyen günlerde hat üzerindeki diğer istasyonlarda da kurulacak.
TAMAMI YERLİ ÜRETİM
Türk mühendisler tarafından geliştirilen demiryolu sinyalizasyon sistemi bu alanda dışa bağımlığı ortadan kaldırırken, maliyetleri de ciddi oranda düşürecek. Şuanda Türkiye'de mevcut 12 bin kilometrelik demiryolu hattının sadece 3 bin kilometrelik kısmında sinyalizasyon sistemi bulunuyor. Bu hatların tümünde yabancı firmalar tarafından üretile sinyalizasyon sistemi kullanılıyor. Yüksek maliyetlerinin yanı sıra sistemlere ilave edilmesi gereken ek bir bileşen veya yazılım değişikliği de çok yüksek fiyatlara mal olabiliyor. Sinyalizasyon firmalarının tümünün yabancı oluşu nedeniyle yedek parça alımlarında ciddi oranda yüksek fiyatlar çıkartılıyor.
BAĞIMLILIĞI ÖNLEYECEK
Geliştirilen Ulusal Demiryolu Sinyalizasyon Sistemi sayesinde tüm bu sıkıntılar da ortadan kalkmış olacak. Zamanla Türkiye genelindeki tüm demiryolları hatlarında milli sinyalizasyon sistemleri kullanılması planlanıyor. Bu sayede daha düşük maliyetlere yüzde 100'ü yerli sinyalizasyon sistemi kurulmuş olacak. Böylece dışa bağımlılık da ortadan kalkacağı gibi, ödenen milyonlarca lira ülke ekonomisine kazandırılacak. Öte yandan milli sinyalizasyon sisteminin Orta Doğu ülkeleri ve diğer Türk cumhuriyetlerine de satılabileceği belirtiliyor.