TARİHTEKİ GİBİ LİDER VE LOKOMOTİF KENT OLACAK
35 İzmir 35 Proje'sini halka daha iyi anlatmak için kurulan '35 Proje Hareketi Derneği Başkanı Selçuk Sert, bugüne kadar yapılan çalışmalarla ilgili açıklamalar yaptı. Başkanlığını yaptığı derneğin projeleri takip edip, güncel bilgileri kamuoyuyla paylaştığını belirten Sert, kamuoyundan gelen geri dönüşleri ilgililere aktarmak amacıyla bilgi köprüsü oluşturduklarını söyledi. 35 projeden 18'inin fiili olarak başladığını kaydeden Sert, 35 proje tamamlandığında İzmir'in tarihteki gibi lider ve lokomotif şehir olacağını ifade etti. Projelerin kent için önemli olduğunu vurgulayan Sert, İzmir'in Asya ve Anadolu'nun Avrupa'ya uzanan stratejik noktasında bulunduğunu dile getirdi. İzmir'in hak ettiği yere gelebilmesi için ulaşım yollarının önemine dikkat çeken, kent için ilk defa böyle stratejik ve bütüncül bir plan yapıldığını söyleyen Sert, "Bu projenin odak noktası Çandarlı Limanı ve Kemalpaşa Lojistik Merkezi olacak. Liman ile lojistik merkezi İzmir'in ve Türkiye'nin Akdeniz'deki deniz ticaretinden daha fazla pay almasını sağlayacak. 35 projenin yaklaşık tahmini maliyeti 60 milyar lira. Projelerin yarısından fazlasına başlandı. Projeler bittiğinde herkes yapılan eserlere imrenecek" diye konuştu.
ÇALIŞMALARDA SON DURUM
KUZEY EGE ÇANDARLI LİMANI: İzmir'i Akdeniz'in ticaret merkezi yapacak dünyanın 10'uncu, Avrupa'nın 3'üncü ve Türkiye'nin en büyük limanının temeli, 16 Mayıs 2011'de atıldı. Liman, Türkiye'nin konteyner yükleme kapasitesini yüzde 75 artıracak.
KEMALPAŞA LOJİSTİK MERKEZİ: Türkiye'nin en büyük lojistik merkezi olan Kemalpaşa Lojistik Merkezi'nin temeli 28 Nisan 2013'te atıldı. 3 milyon metrekare alan, 14 bin 211 konteyner depolama kapasitesi ve 173 bin metrekare kapalı depo alanı olacak merkezin altyapı inşaatının 2014 yılı içinde tamamlanması planlanıyor.
İZMİR-ANKARA YÜKSEK HIZLI TRENİ: Proje tamamlandığında İzmir-Ankara arası 13 saatten 3.5 saate, İzmir-Konya arası 12 saatten 4 saate, İzmir Eskişehir arası 10 saatten 4 saate inecek. 624 kilometre olacak İzmir-Ankara Yüksek Hızlı Tren Hattındaki dev yatırım, İzmir ile Ankara'yı birbirine yakınlaştıracak.
SABUNCUBELİ TÜNELİ: Proje tamamlandığında İzmir-Manisa arası 15 dakika olacak. Sabuncubeli geçişinde yapılacak tünel ile trafik güvenliği, seyahat konforu, zaman tasarrufu sağlanacak. Bu yıl içinde bitirilmesi planlanıyor.
İZMİR-İSTANBUL OTOYOLU: İzmir-Manisa-Balıkesir-Bursa-Yalova-Gebze güzergâhında seyahat süreleri yarıya inecek.Yolun yap-işlet-devret modeli ile yaptırılmasına yönelik ihale, 9 Nisan 2009'da yapıldı. 27 Eylül 2010'da sözleşmesi imzalandı ve 27 Şubat 2011'de de yolun temeli atıldı. 7 yıl yapım, 15 yıl 4 ay işletme hakkı verildi. 3'er şeritli bin 747 metre uzunluğunda 2 tüp tünel şeklinde projelendirilen Belkahve Tüneli'nde kazı çalışması sürüyor. Toplamda 85 metre ilerleme sağlandı" dedi. Yıldırım, İzmirİstanbul otoyolu Projesi'nin yanı sıra İzmir'i Antalya, Çanakkale, Edirne ve Ankara'ya bağlayacak otoyol projelerinin de sırada olduğunu belirterek, İzmir-Ankara Otoyolu Proje çalışmalarının bu yıl içinde biteceğini söyledi.
İZMİR-ANKARA OTOYOLU: 501 kilometrelik proje bittiğinde İzmir-Ankara arası 4 saate inecek. Yolun proje ihalesi 2009'da yapıldı. 2010 Şubat'tan itibaren proje çalışmaları devam ediyor.
KUZEY OTOYOLU: Kuzey Otoyolu, İzmir-Çanakkale-Edirne-Avrupa otoyolunun önemli bir halkasını oluşturacak. Kuzey Otoyolu'nun İzmir-Çandarlı bölümü ve İzmir-İstanbul Otoyolu'na bağlantısı 85 kilometre olacak. 67 kilometre uzunluğundaki otoyolun proje çalışmaları Çiğli-Aliağa kesiminde tamamlandı. Aliağa-Çandarlı arası ise devam ediyor. Proje, kent merkezinin kuzeyindeki Çiğli, Menemen, Foça ve Aliağa gibi yoğun yerleşimler üzerinden Çandarlı Limanı'na hızlı, güvenli ve konforlu şekilde ulaşımı da sağlayacak. Kuzey Otoyolu ile İzmir-Çanakkale devlet yolundaki trafik yoğunluğu da azalacak. 10 kilometrelik Çiğli-Koyundere kesiminin 2.5 kilometrelik kısmı tamamlandı. 2014 yılında da bitirilmesi planlanıyor.
İZMİR-ANTALYA OTOYOLU: İzmir-Antalya Otoyolu 480 kilometreden oluşuyor. Otoyol yapımı tamamlanınca İzmir-Denizli arası 2 saat 15 dakika, İzmir- Burdur 3.5 saat, İzmir-Antalya ise 4 saat 15 dakika olacak. İzmir-Aydın Otoyolu inşaatı tamamlanarak trafiğe açıldı. 10 kilometre uzunluğundaki Aydın Çevre Yolu'nun yapım ihalesi bitti, çalışmalara başlandı. Aydın-Denizli Otoyolu projelendirme çalışmaları tamamlandı. Denizli-Burdur ve Burdur-Antalya arasının ön projelerinin çalışmaları devam ediyor.
ADNAN MENDERES HAVALİ- MANI İÇ HATLAR TERMİNALİ: İç Hatlar Terminali'nin binası keskin ve modern hatları, iç bahçe ve havuzlarıyla farklı bir çizgiye sahip olup mevcut dış hatlar terminaliyle bağlantılı olarak tasarlandı. "Avrupa'nın Çevreye En Duyarlı Havalimanı" seçilen Adnan Menderes Havalimanı'nın dış hatlar terminali, yeni iç hatlar terminali de çevre dostu olacak şekilde tasarlandı. İnşaatın şu an betonarme çalışmalarının yüzde 90 'ı toplamda ise yüzde 85'i tamamlandı. Şubat ayı içinde teslim edilmesi planlanıyor.
EGERAY İZBAN: İzmirli'ye hizmet sunan mevcut İZBAN hattı Selçuk ve Bergama'ya da uzatılacak. Proje ile Selçuk ve Bergama'nın İzmir merkez ile bağlantı yollarındaki trafik karmaşasına da son verilecek. Bu hatlar etrafındaki yerleşimlerdeki ulaşım sorununa köklü bir çözüm olacak. Cumaovası-Torbalı ve Tepeköy arası yapım çalışmaları devam ediyor. İZBAN'ın şu anki mevcut 80 kilometre olan hat uzunluğu bu proje ile 112 kilometreye ulaşacak. 2013 kasım ayı itibariyle de günlük yolcu sayısı 200 bin olan İZBAN yolcu sayısını 500 bin yolcuya çıkaracak.
KONAK TÜNELİ: Konak Tünelleri tamamlandığında Kordon, Alsancak, Konak ve Çankaya'daki trafik yükü azalacak. Projenin bu sene içinde tamamlanması planlanıyor. Tünellerin yüzde 60'lık kısımı bitti. Tesis, bin 674 metre tünel, 850 metre bağlantı yolları ve 200 metre çapında köprülü döner kavşaktan oluşuyor. Toplamda 2 bin 524 metre uzunluğundaki Konak Tüneli'nden günde ortalama 40-45 bin araç geçecek. Yılda 30 milyon ton akaryakıt, işletme, amortisman tasarrufu sağlanacak. Tüneller 24 saat kamera ile kontrol altında olacak. Sağ tüpte 839 metre, sol tüpte ise 729 metre ilerleme sağlandı. Ayda ortalama 50 metre kazılıyor.
OLİMPİK STADYUM: Proje ile beraber, Atatürk ve Alsancak stadyumları yenilenip faaliyetlerini sürdürecek. Karşıyaka'nın mevcut stadı 15 bin kişilik butik stad olarak yenilenecek. Gürsel Aksel Stadı 15 bin kişilik butik stad olarak düzenlenerek Göztepe Kulübü'ne verilecek. Karşıyaka Stadı'nın ihalesi 28 Ocak, Göztepe Stadı'nın ihalesi 29 Ocak'ta yapıldı.
KÖRFEZ GEÇİŞİ: Şehrin iki yakası İzmir Karayolu ve Raylı Geçiş (İZKARAY) ile birleşecek. Böylece İzmir çevre yolundan sonra çevre metrosuna da kavuşmuş olacak. Raylı sistem, İzmir Körfez Geçişi sonrası Mavişehir'den İzmir Çevre Yolu'na bağlanarak, sırasıyla; Bornova, Otogar, Buca ve Balçova'yı takiben, tekrar İzmir Körfez Geçişi'ne bağlanan bir daire çizecek. Bir tam tur süresi yaklaşık 60 dakika olacak. İZKARAY'ın raylı sistem hattı yaklaşık 50 kilometreden oluşacak. Körfez geçişi tünel ve köprü ile olacak. Toplam geçiş süresi raylı sistem ile 5 dakika, araç ile 8 dakika olacak. Proje ile otoyolun, Çiğli bölgesinde oluşturulacak kavşak sistemi ile çevre yolundan ayrılması, Körfez'in bir kısmının köprü ile üstten, diğer kısmının ise gemilerin geçişine imkan sağlanması amacıyla batırma tüp tünel ile deniz altından karşıya geçilmesi planlanıyor. Yaklaşık 9.5 kilometre uzunluğunda planlanan Körfez geçişinin proje danışmanlık hizmeti ön yeterlik ihalesi 25 Mayıs 2012'de yapıldı. Sözleşmesi 30 Ekim 2012'de imzalandı. 13 Kasım 2012'de işe başlandı.
KÖRFEZ DÖNÜŞÜM PROJESİ: Bu proje İZSU ve TCDD tarafından yürütülüyor. Proje kapsamında Körfez'e dökülen dere ağızlarında, dip taraması yapılarak biriken alüvyonların sebep olduğu kirlilik, su baskınları ve liman derinliğinin azalması gibi problemler son bulacak.
İŞTE O YATIRIMLAR
1- İzkaray (İzmir Karayolu ve Raylı Geçiş)
2- Konak Tüneli
3- İzmir-İstanbul Otoyolu
4- İzmir-Antalya Otoyolu
5- İzmir-Ankara Yüksek Hızlı Tren
6- Kuzey Otoyolu
7- Sabuncubeli Tüneli
8- Egeray-İZBAN
9- Kemalpaşa Lojistik Merkezi
10- Kemalpaşa-Turgutlu ve Kiraz-Ödemiş demiryolu
11- Körfez Dönüşüm Projesi
12- Kuzey Ege (Çandarlı) Limanı
13- Balıkçı Barınakları
14- Tarım ve Hayvancılık İşletmeleri
15- Şehir Yenileme ve Kentsel dönüşüm projesi
16- E-Tticaret Üssü
17- Adnan Menderes Havalimanı İç Hatlar Terminali
18- Bilişim ve Ar-Ge Şehri
19- Dijital Arşiv Kent
20- Engelsiz Yaşam
21- Olimpik Stadyum
22- İzmir-Ankara Otoyolu
23- İzmir-İstanbul Yüksek Hızlı Tren
24- İzmir metroları
25- Kruvaziyer Limanı
26- Yat limanları
27- Efes Antik Limanı
28- İzmir-Çeşme Deniz Otoyolu
29- Tıp kent
30- Vecihi Hürkuş Havalimanı
31- Dijital Tarih Kütüphanesi
32- Bilişim Destekli Yaşam
33- Öğrenci Yaşam Merkezi
34- Deniz Ürünleri Borsası
35- Agora ve kent Merkezi Yenileme Projesi