İngilizce konuşamamanın en önemli nedeni gramere çok bağlı kalmak olarak belirlendi. Gramer tabanlı yaklaşım, Türk öğrencilerin bin saatten fazla sınıf içi ders almalarına karşın liseyi bitirirken İngilizceyi konuşup anlamakta başarısız olmalarının beş faktöründen birincisi gösteriliyor. Türkiye Özel Okullar Derneği (TODER) 13 ilde 19 bin 380 öğrenci, bin 394 öğrenci velisi ve 12 ilde 48 okulda 78 İngilizce öğretmeniyle görüşerek, " Devlet Okullarında İngilizce Dilinin Öğretimine İlişkin Ulusal İhtiyaç Analizi" raporunu hazırladı. Rapor, Türkiye genelinde öğrencilerin büyük bölümünün, ilköğretimden liseye kadar verilen bin saatten fazla İngilizce dersinden sonra bile temel düzeyde kaldığını ortaya koydu.
4 ENGEL TESPİT EDİLDİ
Araştırmanın yapıldığı okullarda İngilizce'nin bir iletişim dili olarak değil, herhangi bir ders gibi okutulduğu gözlemlendi. Raporda, İngilizceyi konuşup anlamaktaki başarısızlığın 4 temel nedeni şöyle sıralandı: 1-Gramer tabanlı yaklaşım 2-Gramer tabanlı sınav sistemi 3-Öğrencilerin oturma düzeni 4-Öğrencilerin değişkenlik gösteren düzeylerini dikkate almayan ders kitapları ve müfredat.
İLETİŞİM ODAKLI OLMALI
Raporda İngilizce dersinin sevilmesini sağlayacak tedbirler de incelendi. Öğrenciler en çok "İngilizce'nin ilgi alanlarımla örtüşen bir biçimde öğretilmesini isterdim" yanıtını verdi. Raporun sonunda, İngilizcenin etkin öğrenilmesi için gramer tabanlı eğitim yerine iletişim odaklı eğitime ağırlık verilmesi önerisi getirildi.
İSVEÇ MODELİ GELİYOR
Raporu inceleyen Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) hemen harekete geçti. MEB, dil eğitimi konusunda da yeni bir uygulama getiriyor. İkinci sınıfta başlayan dil öğretiminde İsveç modeli uygulanacak. Bu uygulamada öğrencilere konuşma pratikleri, gramersiz öğretilecek. Öğencilere oyunlarla, şarkılarla, karşılıklı konuşmalarla İngilizce öğretilecek. 5'inci sınıftan itibaren öğrenciler yabancı dilde kur sistemine geçecek ve öğrenci kur atladıkça sınıfı da değişecek. Yeni modelde, ikinci 4 olarak nitelendirilen ortaokul kısmının ilk bir yılı yabancı dil ağırlıklı sınıf olacak. İlkokul 2. sınıfta yabancı dil eğitimi almaya başlayacak olan öğrenciler, ortaokulda ciddi bir dil eğitiminden geçmiş olacak. Bakanlık bazı okullarda yabancı dil hazırlık sınıflarını ortaokulda uygulayacak.