İlk
filmlerinden beri (İstanbul Film Festivali sayesinde!) izleyip sevdiğimiz,
Ararat adlı 'Türk düşmanı' filmi nedeniyle de hayli kızıp küstüğümüz Ermeni kökenli Kanadalı yönetmen Atom Egoyan dostumuz, o meşum filmden beri belini doğrultamadı. Bizim ahımız mı tuttu ne! Yıllar sonra onu gerçekten ilginç ve farklı bir filmle bulmak ne güzel sürpriz!
Büyük Hata klasik deyimiyle bir psikolojik gerilim. Yani özellikle Hitchcock ustanın yadsımadığı, hatta en iyi örneklerini verdiği bir tür. Ama onun asla ulaşamadığı (o dönemde mümkün değildi!) bir erotizm dozuna sahip olduğu da söylenmeli. Film aslında çok özgün değilmiş gibi duruyor. Çünkü ana entrikası, Fransız kadın yönetmeni Anne Fontaine'in 2003 yapımı
Nathalie filminden ödünç alınmış. Bizde de oynayıp çok sevilen o filmde Fanny Ardant, kocası Gerard Depardieu'nün kendisini aldattığını düşünerek, kiraladığı bir fahişeyi (Emanuelle Beart) onunla ilişki kurmaya yöneltiyor ve sonra kadından gündelik raporlar alarak, adamın marifetlerini anlamaya çalışıyordu. Bu filmde de doktor Julianne Moore, kendisini aldattığını düşündüğü, gerçekten de kız öğrencileriyle flört vaziyetlerinde gözüken üniversite hocası eşinin peşine, gencecik bir fahişe takıyor. Ve ondan aldığı bilgilerle, kocanın gerçek yüzünü tanımaya çalışıyor. Ama ne derece başarabilecek, onu perdede göreceksiniz. Film, aslında psikolojik gerilimle polisiye arasında gidip geliyor. Ancak temel özelliği, karakterlerinin karmaşık ve nüanslı yapıları. Üç ana kahramanımız da göründükleri gibi değiller. Hepsinin gizli özlemleri, saklanmış arzuları, ruhun derinliklerine itilmiş alışkanlıkları var. Hikâyenin usul usul gelişimi, bunları giderek su yüzüne çıkarıyor. Kocanın gençlere hayranlığının ardında saklı kompleksler, kadının merakının altındaki yaşlanma ve yalnız kalma korkusu... Genç fahişe ise, o irkiltici pervasızlığı ardında yine yalnız ve ürkmüş bir çocuk gibi. Kader ağlarını örüyor ve film, beklenmedik yönlere doğru kayıyor. Sonunda sürprizli bir kedi-fare oyununa ve cinsel soslu bir bulmacaya dönüşen film, ilgiyle tüketiliyor. Julianne Moore ve Liam Neeson gibi iki büyük oyuncu, bu domestik dramayı sanki yürekten yaşıyor. Genç Amanda Seyfried ise zaten yükselen bir oyuncu ve bu filmde, perdedeki en iyi prototipini 'merhum' Elia Kazan'ın
Baby Doll-Taş Bebek filminde bulan çocukkadın karakteriyle, sanki bir büyük adım daha atıyor.
BÜYÜK HATA ***
(Chloe)
Yönetmen: Atom Egoyan
Senaryo: Erin Cressida Wilson
Görüntü: Paul Sarossy
Müzik: Mychael Danna
Oyuncular: Julianne Moore, Liam Neeson, Amanda Seyfried, Max Thieriot, R. H. Thomson, Nina Dobrev
Kanada filmi.