''Gelinen nokta, bankalardan fazla müşterilerimizi mutlu edecek''

Bankalararası Kart Merkezi (BKM) Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Ünal, 31 Mayıs 2009 tarihi itibariyle ödeme ihtarı çekilmiş, icra takibi başlamış ya da banka tarafından takibe uğramış kredi kartı borçları için yeni bir ödeme planı uygulanmasıyla ilgili olarak, ''Gelinen nokta, bankalardan çok daha fazla müşterilerimizi mutlu edecek'' dedi.

Hasan Ünal, yaptığı açıklamada, düzenlemenin yeterli olduğunu düşündüğünü ifade ederek, bu düzenlemeleri uzun zamandır beklediklerini ve kamuoyunda böyle bir beklentinin oluştuğunu söyledi.

Ünal, şu görüşleri dile getirdi:

''Yapılan açıklamalar ve gelinen nokta, bence bankalardan çok daha fazla müşterilerimizi mutlu edecek. Borçların yapılandırılması konusunda önerilen formülün müşterileri ciddi biçimde teşvik edici seviyede olduğunu düşünüyorum. Geçmişe dönük olarak hesaplanan endeksli yöntem oldukça şeffaf. Bütün bankalar için eşit olacak. Bu çok çok önemli ve müşterilerin hesaplayabileceği, kendileri tarafından kontrol edebileceği bir formül oldu. Geçmiş 3 yıllık endeks rakamı çok net belirlendi ve bundan sonraki 6 aydan 36 aya kadar olan dönemde de kat sayılar sabit olmuş oldu. Bunun da müşteriler nezdinde çok pratik olduğunu düşünüyorum. Müşterinin hangi bankaya ne ödeyeceği belli olacak. Müşteri; faiz, işlem ücreti ve masraf gibi konularla uğraşmadan net olarak borcunu hesaplayabilecek. Bankalar açısından ise bu oranlar biraz beklentilerimizin altında ama borcun yapılandırılması anlamında bizleri de bu anlamda tatmin etti diyebilirim.''

Minimum ödeme oranına yönelik düzenleme yetkisinin BDDK'ya verileceğini belirten Ünal, ''Bunun da esneklik getirilmesinde büyük bir faydası olacaktır. Dönemsel olsa da ödeme sıkıntısına girebilecek müşterilerin yüzde 20'nin altında ödeme şansına sahip olabilmeleri yine müşteriler açısından oldukça önemli bir kazanımdır'' dedi.

Ünal, şu anda yasal oranın yüzde 20 olduğunu, müşterinin yüzde 20'nin altında gecikmeye, temerrüde düştüğünü hatırlatarak, yeni uygulama ile bu oranın yüzde 10'a indirilebileceğini, bunun da müşteriler açısından büyük önem taşıdığını kaydetti.

''TÜKETİCİLER İÇİN BİR KOLAYLIK UNSURU''

BKM Genel Müdürü Sertaç Özinal da yeni uygulamayı, hem bankalar hem de kart kullanıcılarına getirileri açısından olumlu karşıladıklarını ifade ederek, kredi kartlarının amacına uygun kullanılmasının ekonominin kayıt altına alınmasına katkı sağladığını, son dönemde yaptıkları bilinçlendirme kampanyalarında bu getiri ve olumlu yönleri vurgulamaya çalıştıklarını, bu düşüncelerinin bugünkü basın toplantısında yetkili merciler tarafından ifade edilmesinin kendilerini sevindirdiğini dile getirdi.

Kredi kartı kullanımının daha da yaygınlaşmasıyla ilgili verilen genel mesajların bu açıdan önemli olduğunu vurgulayan Özinal, kart bedelleri konusunda bugün yapılan açıklama ile kart bedellerinin her yıl alınmasına yönelik görüşlerinin paralel olduğunu söyledi.

Özinal, asgari ödeme ile ilgili BDDK'ya yüzde 10-30 arasında bir yetki verildiğini anımsatarak, ''Zaman içerisinde ekonominin ihtiyaçlarına uygun bir takım değişiklikler olabilir. Bunu da zaman gösterecektir. Daha önce böyle bir uygulama olmuştu. O dönemde bankalar yükümlülüklerini yerine getirmişti, burada da getirecektir'' şeklinde konuştu.

Kanun kapsamı dışı dönemde de bankaların mümkün olduğu kadar ödeme zorluğunda bulunan tüketicilere, kullanıcılara gereken kolaylığı gösterdiğini kaydeden Özinal, bankaların kendilerine düşen görevi burada da yerine getireceğinden kuşku duymadıklarını söyledi.

Sertaç Özinal, ''(Uygulamada) tüketiciler için bir rahatlama ya da bir kolaylık unsuru, her iki taraf için de olumlu sonuçlar olduğunu düşünüyorum'' dedi.
BİZE ULAŞIN