ÖTV'deki 10 puanlık avantaj otomotiv sektörüne yeterli gelmedi

Yaz dönemine girmeden önce ortalama yüzde 5 zam ve geçici olarak yüzde 18'e düşürülen ÖTV oranlarının yüzde 27'ye çıkarılması nedeniyle cazibesini yitiren otomobillere ilginin kesildiği bildirildi.

Opel ve Chevrolet'nin Bursa'daki bayisi Neskar'ın satış müdürü Mehmet Araz, AA muhabirine yaptığı açıklamada, otomotiv sektörüne yönelik ilk önlem paketi kapsamında ÖTV'nin yüzde 37'den yüzde 18'e düşürülmesiyle birlikte otomobil satışlarında adeta patlama yaşandığını söyledi.

Stokların eridiğini, otomobillerin fabrikasında üretim aşamasındayken satılmaya başladığını ifade eden Araz, bu hareketliliğin, önlemin ikinci etabında yerini sessizliğe bıraktığını bildirdi.
Otomotiv sektöründe normalde haziran-temmuz-ağustos aylarının ''ölü sezon'' olarak bilindiğini dile getiren Araz, şöyle devam etti:

''Böylesine bir dönemde ÖTV, yüzde 18'den yüzde 27'ye çıkarıldı. Burada yeni otomobillerde avantaj 10 puana çekilmiş oldu. Otomobillere ortalama yüzde 5 zam da göz önüne alındığında 10 puanlık avantaj 5 puana indi. Bu 5 puanlık indirim nedeniyle de otomobil cazibesini yitirdi. Zaten birçok kişi, temmuz-eylül döneminde alacağı otomobillere ÖTV yüzde 18'e çekildiği dönemde kavuştu. Biz ÖTV'nin yüzde 20-22'ye çıkarılmasını bekliyorduk. Bu durumda satışlar az da olsa sürerdi. 15 Hazirandan bu yana satışlar bıçak gibi kesildi. Showroomlarımız boşaldı.''

Araz, ÖTV indiriminin sona ereceği eylül ayı sonunu milat olarak gördüklerini ifade ederek, ''O dönemden sonra piyasa ya toparlanacak ya da daha da kötüye gidecek. Piyasadaki hareketliliğin devam etmesi için ilave desteklere ihtiyaç var. Duran satışları canlandıracak yeni önlemler bekliyoruz'' dedi.

''2.8 MİLYON ARAÇ HURDA İNDİRİMİ BEKLİYOR''


Uludağ Taşıt Araçları ve Yan Sanayi İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Ferit Sünneli ise hükümetin bu ÖTV indirimini bitirmeye kararlı olduğunu belirterek, bunu aniden yapmadığını yüzde 27'ye çıkararak sinyaller verdiğini anlattı.

ÖTV indiriminin yüzde 27'ye çıkarılmasının otomotiv sektörünün işlerini olumsuz etkileyebileceğini ifade eden Sünneli, şunları kaydetti:

''Otomobil satışlarının sürmesi, sektörün üretime devam etmesi ve istihdamın korunması için ÖTV'nin mutlaka desteklenmesi gerekir. Burada en önemli enstüraman hurdadır. Türkiye'de yaklaşık 14 milyon araç bulunuyor ve bunların 2.8 milyonu 20 yaşın üzerinde. Yaklaşık 1.6 milyonu ise 27 yaş ve üzerinde. Bu araçlar ve bizler hurda indirimini bekliyoruz. Eski araçlar çevreyi kirletiyor, can ve mal emniyetini tehlikeye atıyor, kaynak israfına yol açıyorlar. Bu kadar sakıncalı araçları piyasadan çekip yenilerini teşvik edebiliriz.''

ÖTV ile yakalanan ivmenin sürmesi, sektörün kriz öncesindeki eski günlerine kavuşması için ilave adımlar beklediklerini vurgulayan Sünneli, ''30 eylülden sonra ÖTV'de eskiye dönüldüğünde sektörün üretime devam etmesi için hurda indirimi mutlak gereklidir. ÖTV indiriminin tek başına kalıcılığı yok. Şu an için yaramıza pansuman yapabilir. Uzun vade çözümler gerekiyor'' dedi.

Sünneli, sektördeki hareketliliğin sürmesi için ticari araç ve traktörlerde KDV'nin yüzde 8'den yüzde 1'e düşürülmesi gerektiğini de belirterek, ayrıca sektöre ihracat desteği verilmesini istedi.
BİZE ULAŞIN