Feribotta da uçak gibi ucuz bilet gündemde

53 kiosk ile online bilet satışını yüzde 40'lara çıkaran İDO, havacılıkta uygulanan elektronik ve dinamik bilet gibi uygulamalara hazırlanıyor

İstanbul Deniz Otobüsleri (İDO) elektronik bilet kullanımı için çalışma başlattı. THY tarafından da kullanılan bu sistem İDO'ya örnek olurken, İDO'nun kullandığı internet veya çağrı merkezinden işlem yaparak kiosk yardımıyla biletini alma sistemi ise TCDD tarafından kullanılmaya başlandı. İDO Genel Müdür Yardımcısı Mustafa Mutlu SABAH'ın konuyla ilgili sorularını yanıtlarken, kiosk yardımı ile bilet satma düşüncesinin 2005 yılında Biletix'ten esinlenerek başladığını ifade etti.

KRİZ, SEYAHATLERİ AZALTTI

Bunun üzerine 2005 yılında bir ihale aracılığıyla yazılım şirketi İnnova'dan yardım aldıklarını dile getiren Mutlu, bugün itibariyle sattıkları günlük 40 - 45 bin civarındaki biletin 15-20 binini kiosklar yardımıyla sattıklarını dile getirdi. Mutlu, "Bizim için en önemli şey müşterilerimizin rahat etmesi ve zaman kazanması" dedi. Geçtiğimiz yıllarda ortalama yüzde 15- 20 civarında büyüyen İDO'nun, bu yıl kriz nedeniyle geçen yılki sayılarda kaldığını belirten Mutlu, "İnsanlar kriz nedeniyle evlerinden çıkmıyorlar. Yolcu sayısı geçen yıl ile aynı oranda. Kış döneminde aslında önemli bir düşüş vardı ama şu anda yaz döneminde geçen yıllarla hemen hemen aynı. Hatta yüzde 1.6'lık artış söz konusu" dedi. İDO'nun toplam yolcu sayısının 100 milyonun üstünde olduğunu ve bunun 9 milyonun dış hat yolcusu olduğunu belirten Mutlu, teknolojiye büyük yatırımlar yaptıklarını söyledi.

BOŞKEN FİYAT İNECEK
İDO olarak dinamik fiyatlandırma sistemi üzerinde çalıştıklarını da belirten Mutlu, "Bu konuda çalışma yapıyoruz. Mevzuata göre hareket edeceğiz. Şu anda uçaklarda kullanılan dinamik fiyatlandırmaya geçeceğiz. Böylece boş zamanlarda daha ucuza bilet satacağız. Kalabalık zamanda ise bilet fiyatlarını artıracağız" dedi.

İDOMATİK 10 biletçiye bedel
2008 yılında bilet işlemlerinin yüzde 40'ını internet ve çağrı merkezi üzerinden gerçekleşti. Son yatırımların ardından 87 İDO iskelesinde 53 adet İDOMATİK görev yapıyor. Gişeden yapılan bilet işlemlerinde bir biletin basımı ortalama 1,5 dakika zaman alırken, bu işlem İDOMATİK'ler üzerinden birkaç saniyede yapılıyor. Gişedeki bir personel günde en fazla 500 bilet keserken, İDOMATİK'ler 5 bin adet bilet satıyor.

'FİYATI BEĞENMEZSEK İDO VE İGDAŞ KALIR'
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş İDO ve İGDAŞ'in özelleştirilmesi konusunda yasa gereği belediyenin, şirketlerini özelleştirmesi gerektiğini anlattı. Özelleştirmeyi halka arz veya blok satış yöntemiyle yapacaklarını kaydeden Topbaş, seçimden önce de bu konunun gündeme getirildiğini anlattı. "Bu şirketleri özelleştirip başta ulaşım olmak İstanbul'un kendi yatırımlarına kullanacağımızdan söz etmiştik'' diyen Topbaş, şunları söyledi: "Bu çalışmaları yaparken İstanbul ve İstanbullular'ın lehine, elimizden çıkarma pahasına, olursa olsun değil, gerçek değerini bulduğumuz takdirde bu şirketleri satacağız. Şirketlerin gücünü, başarısını ve kalitesini biliyoruz. Değerlendirme yapıyoruz. İstediğimiz bedeli bulmadığımız takdirde İDO ve İGDAŞ'ı satmayız. İyi bir fiyat verilmediği takdirde vermeyiz.''
BİZE ULAŞIN