İngiliz '1+1 yasak' dedi Türkler ikiye bölündü

İngiltere'nin israfı önlemek için "Bir alana bir bedava" kampanyasını kaldırmak istemesi, Türkiye'deki hipermarket yöneticilerini ikiye böldü

HİPERMARKET raflarında harcamaları artırmak adına yapılan "bir alana bir bedava" kampanyaları ekonomik krizden darbe yiyen İngiliz hükümetinin dikkatinden kaçmadı. Times gazetesi İngiltere'nin gıda israfını azaltmayı amaçlayan hükümet planları kapsamında süpermarket raflarındaki bir alana ikincisi bedava kampanyaları kaldırılabilme ihtimaline sayfalarında yer verdi. Yapılan bir araştırma İngiltere'de çöpe atılan gıdaların üçte birinin sebebinin bu türden kampanyalar olduğunu ortaya çıkardı. İngiltere'de her yıl 4 milyon tondan fazla gıda çöpe atılıyor.

GÖRÜŞLER FARKLI

Türkiye'deki hipermarket zincirlerinin ise İngiliz hükümetinin aldığı kararla ilgili görüşleri ise farklı. Tesco Kipa Yönetim Kurulu Üyesi Yılmaz Atilla, bu tip kampanyaların ısrafı artırdığını düşünmediğini belirtirken Real Hipermarketleri Genel Müdürü Kubilay Özerkan ise asıl sorunun kullanım alışkanlıkları henüz değişmemiş olan ülkelere dayatılan konsantre ürünler olduğunu söylüyor. Özerkan, Türk tüketicisinin ancak ihtiyacı olduğu üründe 1+1 kampanyalara ilgi gösterdiğini söyledi. İngiliz hükümetine destek veren isim ise Makromarket Yönetim Kurulu Başkanı Şeref Songör oldu. Tüketimi cazip hale getirmek için ihtiyaç olmayan ürünleri almaya teşvik etmenin yanlış olduğunu belirten Songör, "Bir süreliğine daha uygun fiyatlı satış yapmak en doğrusu" dedi.

Hane başı israf 420 sterlini buldu
İngiltere'de hane başı israfı 420 sterlini bulurken sıradan bir kişi kendi kilosundan daha fazla tutan miktarda gıdanın çöpe gitmesinden sorumlu. İngiltere Gıda Standartları Ajansı gıda etiketlerindeki son kullanma tarihi uygulamasını da değiştirme hazırlığında.

Yılmaz Atilla/ Tesco Kipa Yönetim Kurulu Üyesi:
Birden çok ürün israfı artırmaz

YARI fiyatına satış özellikle meyve sebze gibi ömrü az olan kalemlerde uygulanan bir kampanyadır. Bir alana bir bedava ise evde stoklanabilecek ürünlerde uygulanıyor. Son dönemde Türkiye'de bu tip kampanyalarda bir artış olabilir ama ben bunun israfı artırdığını düşünmüyorum. Birden çok almak demek israfı artırmak demek değildir.

Şeref Songör/ Makromarket Yönetim Kurulu Başkanı:
Sonuna kadar destekliyorum
İNGİLİZ hükümetinin aldığı kararı sonuna kadar destekliyorum. İhtiyaç olmayan ürünü tüketmeye teşvik etmek doğru değil. Nasıl fahiş fiyatla satış yanlışsa zararına satış da yanlış. Onun yerine iki ürünü tek fiyata satan hipermarketin ya da üreticinin o ürünü tek paketten çıkarıp bir süreliğine daha uygun fiyata satması israfın önüne geçer.

Kubilay Özerkan/ Real Hipermarketleri Genel Müdürü:
Asıl suçlu konsantre ürünler
BU kampanyalar tamamen alım gücü ve ürünle alakalı. İsrafa neden olan kampanyalardan önce konsantre ürünler. İnsanlar alıştıkları ölçüleri kullanmaya devam ediyor ama aynı üründen iki tane almak zorunda kalıyor. Konsantre geldi mertlik bozuldu. 1+1, gıdada düşük marjdan dolayı fazla uygulanan kampanya değil.

BİZE ULAŞIN