Sabancı Toyota'yı bıraktı

Sabancı Holding, Toyota Motor Europe ve Mitsui ile ortak olduğu Toyotasa'daki yüzde 64,99 oranındaki hissesini, ALJ'ye bağlı ALJ Lubnatsi Pazarlama ve Satış A.Ş.'ye satma kararı aldı.

Sabancı Holding'den yapılan yazılı açıklamada, yapılması öngörülen satış işleminin tutarının 84 milyon 986 bin 923 dolar olacağı belirtilerek, hisse devir işlemlerinin gerekli izin süreçlerinin tamamlanmasının ardından gerçekleşeceği kaydedildi.

Verilen bilgiye göre, hisse devir sürecinin tamamlanmasının ardından yeni şirketin ana hissedarı ALJ Lubnatsi olurken, şirketin yüzde 25'i Toyota Motor Europe'a, yüzde 10'u ise Mitsui&Co.'ya ait olacak.
Sabancı Holding Üst Yöneticisi (CEO) Ahmet Dördüncü, konuya ilişkin değerlendirmesinde, Sabancı Holding olarak tüm faaliyetlerinde paydaşlarına değer yaratmayı hedeflediklerini ve oluşan iş fırsatlarını da bu anlayış çerçevesinde değerlendirdiklerini belirtti.

Daha önce üretim faaliyetlerini devrederken olduğu gibi bugün satış-pazarlama faaliyetlerine yönelik bu kararın da, bu stratejik yaklaşımın bir örneği olduğuna işaret eden Dördüncü, ''Diğer pazarlarda olduğu gibi Türkiye'de de bu işin artık global bir nitelik kazanmasından ötürü Toyotasa çatısı altında yürüttüğümüz distribütörlük faaliyetlerimizi global bir kuruma devretme kararı aldık. Hisselerimizi, tüm dünyada 55 yıldır Toyota'nın distribütörlük faaliyetlerini yürütmekte olan ALJ'nin tecrübeli ellerine teslim ediyoruz'' ifadelerini kullandı.

ALJ Avrupa Direktörü Ali Haydar Bozkurt ise, ALJ'nin, Türkiye'yi bölgenin otomotiv sektöründeki en önemli ekonomisi olarak gördüğünü belirterek, bu nedenle ALJ'nin, Türkiye'de Daihatsu distribütörlüğü ile başlayan yatırımlarını, Toyota ile büyüterek, Türkiye'ye ve sektörün geleceğine olan güvenini ortaya koyduğunu kaydetti.

DAHA ÖNCE DE ÜRETİMDEN ÇEKİLMİŞTİ


Toyota Türkiye'nin hikayesi yaklaşık 25 yıl önce Sakıp ve Özdemir Sabancı ile başlamıştı. 1984 yılında Toyota distribütörlüğü ile başlayan macera 6 yıl sonra dev yatırım hamlesine dönüşmüştü. 1990 yılında yüzde 50 Sabancı Holding, yüzde 40 Toyota ve yüzde 10'u da Mitsui olmak üzere Adapazarı'nda 350 milyon dolarlık yatırımla fabrika kurulması kararı alınmıştı. 9. Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel'in temelini attığı Toyotasa Adapazarı fabrikası 1994 yılında üretime başladı. Yaklaşık 1 milyon metrekare alan üzerine kurulu fabrikanın kapasitesi 100 bin adetti. 1 ay içinde Corolla Sedan'ın üretimine başlanmıştı. Herkes çok heyecanlıydı. 1 yıl sonra ise Corolla Staiton Wagon'lar banttan çıkmaya başlamıştı.

1995 yılında 21 bin 458 Corolla üretilmişti. Sonraki iki yıl da rakamlar 20 bin adetler seviyesindeydi. Yapılan büyük yatırıma rağmen bilançolar kimseyi memnun etmiyordu. Tarih 2000 yılının Ekim ayını gösterdiğinde Sabancı Holding, üretimdeki yüzde 15'lik payını Toyota'ya sattı. Şubat Krizi bir çok sanayi şirketini olduğu gibi Toyotasa'yı da olumsuz etkilemişti. 100 bin kapasiteli fabrikadan sadece 2 bin 862 otomobil çıkmıştı. O dönem İstanbul Sanayi Odası'nın haziran ayı meclis toplantısında adeta isyan eden Sakıp Sabancı, Toyotasa tesislerinde günde bir değil sıfır üretim olduğunu belirterek, "Dünyanın yatırımı, robotlarla dolu fabrika duruyor. Bu modern fabrikanın yöneticileri üretimi sıfır diyorsa yangın var demektir" demişti. Ve Ekim 2001'de Sabancı Holding Toyota'nın üretiminden çekilmişti.


BİZE ULAŞIN