YENİ açıklanan fındık stratejisi üreticileri, fındık kullanan firmaları ve tarım bakanlığını karşı karşıya getirdi. Hiç kimse halinden memnun değil. İstanbul Yağlı Tohumlar ve Mamülleri İhracatçıları Birliği Başkanı Zekeriya Mete, üreticilerin, pazara ilk indiğinde 3.5 liradan alıcı bulan fındığın fiyatının 5 lirayı aşmasını bekleyerek satış yapmadığını ifade ediyor.
ALTERNATİF ÜRÜNLER
Mete, "Fındığı hammadde olarak kullanan yerli ve yabancı çikolata firmaları zorda. Bazı çikolatacılar, Gürcistan gibi rakip ülkelere yöneliyor" değerlendirmesini yaptı. Fındıkta yaşanan bu kargaşa, gıda fuarı Anuga'ya katılan Türk firmalarında da etkisini gösterdi. Fındıkta fiyatların kabul edilebilir sınırı aştığını ifade eden Elvan Gıda Genel Müdürü Hidayet Kadiroğlu, "Müşteriye kabul ettirebileceğimiz fiyatta fındık bulamayınca alternatif ürünlere yöneldik. Fındığın yerini hiçbir şey tutmaz, ancak mecburen fındık yerine çilek ve fıstık gibi ürünler kullanmaya başladık" dedi. Fuara katılan diğer bir Türk çikolatacısı olan Şölen'in İhracat Bölge Müdürü Oktay Yelmen ise konuyla ilgili şunları kaydetti, "Fındık, çikolata ile iyi giden bir ürün. Fakat fındık tedariğinde sıkıntı var, ancak bu rekolteden dolayı değil, üreticinin tutumundan kaynaklanıyor. Şu anda stokları kullanıyoruz, ancak bu durum sürdürülebilir değil."
Fındık tahsisi, soruna tek çözüm
Kendilerinin yılda 500 ton fındık kullandığı bilgisini veren Elvan Gıda Genel Müdürü Hidayet Kadiroğlu, TMO kanalıyla gıda ihracatçısına kullanım kapasitesine göre fındık tahsisinin problemi çözebileceğini kaydetti.