'Devlet kirli ürünü teşvik ediyor'

TÜPRAŞ Genel Müdürü Yavuz Erkut, 9 kuruşluk vergi avantajı nedeniyle 100 kat daha kirli olan motorinin Türkiye'de ana taşıma yakıtı olarak kullanıldığını söyledi Erkut, Türkiye'de üretilmeyen, Rusya'dan ithal edilen yüksek kükürtlü motorin nedeniyle Türkiye'nin yılda 400 milyon dolar vergi kaybına uğradığını kaydetti

Pazartesi 14.12.2009
Son Güncelleme: Pazar 13.12.2009
ABONE OL

Piyasaya kasım ayından itibaren tamamen 10 ppm kükürt içeren motorin vermeye başlayan Türkiye Petrol Rafineri AŞ (TÜPRAŞ), piyasada kırsal motorin adıyla bilinen ve 100 kat daha kirli olan 1000 ppm kükürtlü motorinden 9 -10 kuruş daha az vergi alınmasından şikâyetçi. SABAH'ın sorularını yanıtlayan TÜPRAŞ Genel Müdürü Yavuz Erkut, "Bu iki ürünün de rafineri çıkış fiyatı hemen hemen aynı. Ayrıca bu ürün Türkiye'de artık üretilmiyor, Rus rafinerilerden ithal ediliyor. Devlet sadece 9 - 10 kuruş az vergi aldığı için kamyon ve otobüs gibi araçlar bu ürünü tercih ediyor. Dolayısıyla da Türkiye'nin ana taşıma yakıtı yüzde 70 gibi yüksek bir oranla 1000 ppm'lik kirli motorin" dedi. Türkiye'nin AB direktifleri çerçevesinde 1 Kasım itibariyle Euro 5 seviyesinde 10 ppm motorine geçtiğini hatırlatan Erkut şunları kaydetti: "Avrupa'da da kırsal motorin diye bir tanımlama var ve o da 1000 ppm'e müsaade ediyor ama bu tarım yapılan yerlerde nispeten orayı dolaylı sübvanse etmek adına bırakılmış bir kullanımı alanı. Kırsal motorin bugün Türkiye'de ana taşıma yakıtının yüzde 70'i olarak kullanılıyor. Kırsal motorin 1000 ppm ve hemen hemen tamamına yakını dışarıdan ithal ediliyor. Çünkü biz piyasaya en yüksek 10 ppm ürün veriyoruz. Bu genelde 5-6 ppm civarlarında. Yani bizim ürün 5 ppm deseniz 200 kat daha kirli bir ürünü ya da 10 ppm deseniz 100 kat içinde kirletici kükürt olan bir ürünü siz devlet olarak düşük vergilendiriyorsunuz şu anda."

'HEMFİKİRİZ AMA DEĞİŞMİYOR'
Bu konuyu Enerji ve Maliye bakanlıkları ve Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) ile de paylaştıklarını kaydeden Erkut, herkesin hemfikir olmasına rağmen uygulamanın devam ettiğine dikkat çekti. Erkut sözlerini şöyle sürdürdü: "Birisinin düğmeye basması ve tekerleği çevirmesi lazım. Tüpraş'ın bütün yatırımları bitti. Bunun için de 1 milyar dolarlık yatırım yapmış vaziyette. Motorinin tamamını piyasaya 10 ppm veriyoruz. Tüketim artmadığı için ihraç etmek durumunda kalıyoruz. Ama Türkiye yüksek kükürtlü kirletici ürünü ithal ediyor. İthalatı da 6 milyon tondan az değil."

'FİYAT MUTLAKA EŞİTLENMELİ'
Hükümetten kendilerine avantaj talep etmediklerini belirten Erkut "Bizi koruyun da demiyoruz. Otomotiv bu krizde korundu. Petrokimyada ithalata ilave vergi kondu ve sektör korundu. Rekabet etmeye yola çıkmış durumdayız. TÜPRAŞ tekel gibi sözler de ediliyor. TÜPRAŞ tekel değil, TÜPRAŞ Türkiye'nin tek rafineri şirketi. Etrafta 70 tane rafineri var ve biz onlarla rekabetteyiz. Vergi ile nispeten daha kötü malın Türkiye'ye girişinin teşvik edilmemesi lazım. Bu işte Türkiye'nin vergi kaybı da kaba bir hesapla 400 milyon doların üzerinde. Bunu devlet kötü niyetten de yapmıyor. Burada çiftçiye bir kıyak da yapamazsın. Ya öbürünün vergisini aşağıya çek. Ya da diğerine zam yap. Yani bunu eşitle ki insanlar da pompaya gittiğinde ona göre tercih yapsın. Eminim ki aynı fiyat olsun müşteri onu tercih etmez" dedi.