Bay Vitali 1934'te küçük bir dükkanda başlar. Dükkanın adı da hoş: Şen şapka. 4 yıl sonra Şen Şapka'nın adı değişir ve bugün Türkiye'nin moda markası doğar: Vakko. Vitali Hakko, Vakko'da şapkaya ipek eşarpları ekleyerek yoluna devam eder. Ardındanbaskı atölyesiyle eşarp üretimine başlanması ve 1955'te ilk kreasyonlar. O yıl "Moda Vakko'dur" sloganı benimsenir. Bugün bile kapatılmasına karşın konuşulan Beyoğlu mağazası ise 1962'de açılır. 40 bin metrekarelik Merter fabrikası ise 1969'da açılır.Vakkorama ise 1982'de hayata geçer. Ardından halka açılma (1998), WCollection markası (2002) ve yurtiçi ve dışında büyüyen mağazacılık. Vakko Yönetim Kurulu Başkan Vekili Jeff Hakko, 75 yılı geride bırakan markanın en faal döneminin son 25 yıl olduğuna işaret ediyor. İstanbul Altunizade'deki Moda Merkezi'nde SABAH'ın 25'inci yılı için konuştuğumuz Hakko, 1980'lerden bugüne gelişi "Taş devrinden uzay çağına geldik" sözleriyle formüle ediyor. Hakko'ya göre Türkiye bu dönemde patladı ve kattetiği yol saatte 150-200 kilometre hız yapılarak alındı. Neye bağlı diye soruyoruz yanıt 'Türk insanı' oluyor. Hakko "Türk insanı özel ve dinamik. Taştan su çıkarıyor. Son kriz bunu gösterdi" diyor. Bu dinamizmi Türkiye'nin avantajı olarak yorumlayan Hakko'ya göre dezavantaj altyapısızlık. Hakko, altyapının bir an önce oturması gerektiğinin altını çiziyor. Jeff Hakko, perakendede moda marka olarak atılımlar yaptıklarını söylüyor. Yurtiçinde 150 mağazaya çıktıklarını yurtdışında ise 10 noktada bulunduklarının altını çizen Hakko şunları söylüyor: "Osmanlı sarayından gelen desenlerini kumaşlara işleyerek ilk ihracatı yaptık. Sonra hazırgiyim geldi. Son 6 yıldır mağazalaşıyoruz." Rekabetten konuşuyoruz. Jeff Hakko'ya rakiplerin birer ikişer gelişi sizi korkutuyor mu diye soruyorum. Hakko'nun ağzından bir anda "Biz varız kardeşim" sözleri dökülüveriyor.
H.NİCHOLS GELİNCE SEVİNDİM
"Harvey Nichols'ın geleceğini duyduğum gün şaşırdım, sevindim, heyecanlandım ama geleceklerini biliyordum. Düşünebiliyor musunuz Nişantaşı'nda bin küsür metrekarelik mağaza açacağız ve karşımıza Prada gelecek" diyen Hakko korkmadıklarının altını çiziyor. Şirketin 20 yıldır içinde olduğunu belirten Jeff Hakko, strateji değişikliğinin mecburiyetten kaynaklandığını ancak bunun sancılı bir süreç olduğunu kaydetti. Hakko şöyle devam etti: "Vakko'nun ithal ettiği Swatch, timberland gibi markalar vardı. Sonra bu markalara sahip şirketler Türkiye'deki potansiyeli gördü ve bize 'mağaza açar mısınız' diye sormaya başladı. Burada stratejik bir karar almak zorunda kaldık. Çok sancılı bir süreçti ama bizim ana işimize konsantrasyonumuzu bozacağını düşünerek teklifleri kabul etmedik. Herkes en iyi bildiği işi yapmalı."