Son 25 yıldaki gelişime bakıldığında Türk ekonomisinde ciddi bir ilerleme olduğu görülür. 2001 ile 2009 ekonomik krizlerine paralel ekonomik küçülmelere rağmen GSYİH 1985'te 90 milyar dolardan 7 misli artarak 2009'da 617 milyar dolara gelmiştir. Ekonomideki gelişmeyi değerlendirmek için sadece kişi başına düşen GSMH'ya bakıldığında 25 yıllık dönemde bin 329 doların 8 bin 600 dolara çıktığını görüyoruz. Bu dönemde nüfusunda 50 milyondan, 72 milyona çıkmış olduğuna dikkat etmek gerekir ki gelişim daha iyi görülebilsin. Türkiye'nin ciddi ekonomik bir gelişim göstermesine rağmen artan genç nüfusa paralel istihdam yaratılamamış olması nedeni ile işsizlik bugün Türkiye'nin en ciddi sorunu olmaya devam ediyor. Ekonominin daha da canlanması gerektiğinden üretimde daha yüksek oranlarda büyüme gerekli. İşsizlik sorununa da tek çözüm üretim ve hizmetlerdeki artışı sağlamaktan geliyor. Üretimin artması, hizmet sektörünün gelişmesi için ise talep artışına gerek var. Talep; iç talep ve dış talep olarak ortaya çıkar ancak sağlıklı dış talep yani ihracat için önce iç talepte yeterli bir düzeye yükselmek gerek. Talebi yaratmak için üretilen ürünü tüketici ile buluşturan, ürünü tüm özellikleri ile tanıtan, en uygun fiyat ile sunan modern perakende noktalarına gerek var.
1-2 ZİNCİRDEN, 40 BİN NOKTAYA
25 yıllık geçmişte perakende sektörü ekonomiyi, ekonomi de perakende sektörünü tetiklemek suretiyle ciddi gelişim gösterildi. 25 yıl önce Türkiye ekonomisi çok daha küçük ve organize perakende sektörü emekleme döneminde idi. 1-2 perakende zinciri vardı. Organize perakende sektöründe faaliyet gösteren bu az sayıda şirketin satış noktaları ise 10'larla ifade ediliyordu. 1954'te kurulan Migros bu şirketlerden 'ilk'i idi. Bugün onlarca perakende şirketi, sadece organize perakendeci olarak 40 bin satış noktası var. Migros mağaza sayısı 25 yıl önceki 30 adetten 2010'da bugün itibariyle bin 702 adete yükselmiş durumda. 1985'de en büyük zincir Migros, Migros'un en büyük mağazası 400 metrekare idi. Satabildiği çeşit 1987'de toplam tüm mağazalarda 6 bin 500 adetti ve bu rakam gururla söyleniyordu. Migros'un o tarihteki günlük müşteri sayısı 70 bin, bugün 1 milyonun üzerine çıkmış bulunuyor. Bugün Migros'un en büyük mağazası 10 bin metrekare, çeşit 30 bin adet. Yeterli büyüklükte mağazalar olmasa idi 150-400 metrekare büyüklüğünde mağazalarda yer kısıtı nedeni ile ürünlerin önemli bir bölümü tüketiciye ulaşacak yer bulamayacağından, tüketici ile ürün buluşamayacak, ürün üretilemeyecek, ekonomiye katkı yeterli düzeyde sağlanamayacaktı. Perakende sektöründe birden fazla ilde hizmeti ilk kez Migros ancak İstanbul'dan sonra 1988 yılında İzmir'de de mağaza açarak gerçekleştirdi, bugün Migros farklı formatlarda 72 ilde hizmet veriyor. Perakende dünyasına teknoloji kullanımının girişi ile tüketiciye daha da yakınlık sağlandı, tüketici daha yakından tanındı ve böylece verisel bilgilerle talebi tetikleme ve tüketicilerin yaşam stillerine ve trend öngörülerine göre üretimi yönlendirme söz konusu oldu. Migros, Türkiye'de bankacılık altyapısının, finansal enstrümanların gelişmesini yakından takip etmiş ve ilk kez 1990'larda tüm mağazalarında kredi kartı ile ödeme olanağını sağlayarak, sistemin yaygınlaşmasında, bugün en önemli bireysel ödeme aracı olmasına öncü olmuştur. Aynı yıl barkdu yaygın kullanarak, ürün çeşidi için çok önemli bir adımı başlatmıştır. 1998 yılında ilk kez sadakat programı Migros Club'u kurduğumuzda, herkesin tek tek kaç domates yediğini mi sayacaksınız sorusuyla işe başlamıştı.
İLK PART-TİME İŞ İMKANI
Perakende sektörü, Türkiye'de yarattığı istihdamla hanehalkı gelirinin artması, gelirin tabana yayılması ve özellikle genç nüfus istihdamı açısından da önemli rol oynadı. 1990'lardan itibaren Migros'un başlattığı part-time uygulaması ile gençler henüz okurken kariyer olanaklarına ve bir gelire ulaşmaya başlamış, sektör genç nüfus için de önemli bir istihdam kaynağı yaratmıştır. 1990'larda Migros'larda taşeronlar dahil 1064 kişi çalışırken, bugün 30.000 kişi direkt bağlantılı taşeron hizmetlerle birlikte Migros'ta istihdam edilmekte, sadece organize perakende sektörü 450 bin kişiyi istihdam etmektedir. Kadınların iş yaşamına girişi de desteklenmiş, bugün sektör ve Migros'ta çalışan kadın oranı yüzde 40'lara ulaşmıştır.
NEREDEN NEREYE
25 yıl önce 30 mağaza bugün 1.702'ye çıktı n 1987'de 6 bin 500 ürün satılırken bugün reyonlarında 30 bin ürün var n 25 yıl önce günde 70 bin olan müşteri sayısı bugün 1 milyonun üzerinde