Bundan 80 yıl önce Koç Holding ve Ford Motor arasındaki işbirliği distribütörlükle başladı. Daha sonra ortaklığa dönüştü. Geçen yıl 50'inci kuruluş yıldönümünün kutlandığı bu ortaklık, inişli ve çıkışlı dönemler yaşadı. 1997 bu ortaklık için bir dönüm noktası oldu. Hisseler eşitlendikten sonra, yeni bir yatırım kararı alındı. Gölcük fabrikasının temeli atıldı. Türkiye, Ford'un ticari araç üretim üssü oldu. Ford Motor Başkanı Bill Ford'un 'Dünyada 80 yıl devam eden çok az ortaklık görürsünüz dediği, bu işbirliği' az kalsın bitiyormuş. O döneme şahitlik eden iki isim İnan Kıraç ve Ali İhsan İlkbahar, bilinmeyen gerçekleri SABAH'a anlattı.
'FIAT DA GİDERDİ'
Dönemin Otomotiv Grup Başkanı İnan Kıraç ve Ford Otosan Genel Müdürü Ali İhsan İlkbahar, 1997'nin önemli bir tarih olduğunu, Ford ortaklığının bitme noktasına geldiğini söyledi. O tarihe kadar Ford'u Türkiye'de yatırım yapmaya ikna edemediklerini söyleyen Kıraç, "Otomotivde büyümek istiyorduk. Ancak, yatırıma yanaşmıyorlardı. Ortaklığı bitirmeyi bile düşündük. Eğer, o gün Ford gitseydi, bir yıl sonra Fiat'ta Türkiye'den giderdi" dedi. Ali İhsan İlkbahar, Ford'un yatırıma ikna olmasının ise dönemin Ford Başkanı Jacques Nasser'in eseri olduğunu söyledi. Nasser'in Türkiye'yi tanıdıktan sonra etkilendiğini anlatan İlkbahar, şunları açıkladı: "Nasser, iki şeyden çok etkilendi. Birincisi, geliştirdiğimiz kamyon motoruydu. Dünyada 300-400 kişinin geliştirdiği motoru bizim sadece 17 kişiyle yaptığımızı öğrendi. Türkiye'nin üretimdeki kabiliyetini gördü. İkincisi ise oto sanayi sitelerindeki çalışma modeliydi. Sanayi sitesindeki tamircilerle, müşteriler arasındaki yakın diyaloğu ve bu sistemin çalışma şeklinden etkilendi. Dünyada daha önce böyle bir çalışma modelini görmemişti. Türkiye'nin otomotivde önemli bir pazar olacağını anladı."