4 büyüğün oyunu çıkıyor

70 milyar dolarlık oyun sektörü 4 büyüklerin de iştahını kabarttı. Türkiye Digital Oyun Federasyonu tıpkı PES gibi yeni bir oyun geliştirmek için kolları sıvadı. Federasyon 2013'te büyük para ödüllü turnuvalar düzenleyecek

Son yıllarda tüm dünyayı dijital oyun çılgınlığı sardı. Dijital oyuncuların sayısı 1 milyara ulaşırken, sektörün parasal hacmi baş döndürücü şekilde gelişerek 70 milyar dolara ulaştı. Bu büyümeden nasibini alarak 250 milyon dolarlık ciro yakalayan Türkiye payını daha da artırmakta kararlı. Hedef, dev pastadan 5 yılda 1 milyar dolar kazanmak. Pazarın potansiyeline kayıtsız kalamayan Türk futbolunun dört büyükkulübü Fenerbahçe, Beşiktaş, Galataşaray, Trabzon da oyun sektörüne göz kırpıyor. Futbol takımlarını bu işe dahil etmeyi hedefleyen kişi ise oyun piyasasının Türkiye'deki duayen ismi, video oyunları geliştiren Sobee'nin kurucusu ve Genel Müdürü Mevlüt Dinç. Sektörün en gelişmiş pazarlarından İngiltere'de edindiği birikimi Türkiye'ye taşıyıp öncü olmayı amaçlayan Dinç, Futbol Federasyonu'nun hedeflerini de bu ivmeyle daha yukarılara taşımaya kararlı. Dört büyüklerin dijital oyun takımlarını kurmayı planlayan Dinç'in projeleri bununla da sınırlı değil. Takımların en iyilerinden A Milli Takım'a dijital oyuncular seçerek 2013'te turnuvalar düzenlemeyi planlıyor. Milyonlarca oyuncunun ilgi göstermesi beklenilen turnuvalarda para ödülü de koyacaklarını söyleyen Dinç, "Futbolla başlanıp diğer branşlarla devamını getirmek istiyoruz. Hatta olimpiyatları düzenlemeyi bile gündemimize aldık" demişti. Dünyada bir ilk olan ve 2011'de kurulan Türkiye Digital Oyunlar Federasyonu'nun başkanlığını da Dinç üstlenmiş durumda. Pazarın özellikle gençler için çok cazip olduğunu anlatan Dinç sözlerini şöyle sürdürüyor: "Gençler dijital dünyayı çok cazip buluyor. Ülkemizde 20 milyon oyuncu var. Toplam 200-250 milyon dolar gibi bir pay alarak dünyada ilk 10'a giriyoruz. Pazar ekonomik olarak da müthiş bir ivme kazandı. Bizde online oyunlar ücretsiz. Aylık üyelik gibi unsurlar yaratarak geliştirmeye çalışıyoruz. Dijital oyun geri dönüşü en yüksek sektör."
DAMA MİLLİ TAKIMI
Mevlüt Dinç'in başında bulunduğu Türkiye Digital Oyunlar Federasyonu, sadece futbol gibi popüler alanlarla değil geleneksel oyunlarla da yakından ilgileniyor. Bu nedenle federasyonun gündeminde dama gibi geleneksel oyunların milli takımını oluşturmak da var. Bu tür projeleri çok önemsediklerini kaydeden Dinç, "Dijital ortamda aynı anda 20 milyona ulaşmak imkânının bulunması müthiş bir şey. Bu aynı zamanda çok önemli bir gençlik federasyonu" diyor. Federasyon olarak hedeflerinin geleneksel oyunları dijital ortama taşımak olduğunu söyleyen Dinç, "Büyük katılımlı turnuvalar düzenlemeyi hedefliyoruz. Kültürel miraslara sahip çıkmak, bunları gençlerimize sevdirmek için ülke çapında yaygınlaştırmayı hedefliyoruz" diye konuştu.

SPOR VE SAVAŞ REVAÇTA
Dinç'in verdiği bilgiye göre Türkiye'de korsan oyun yaygın olmasına rağmen mevcut platformlar arasında en fazla "PC" formatındaki oyunlar satılıyor. Bu durumu ürün çeşitliliği ve "her keseye uygun oyun" bulunma kolaylığı ile açıklayan Dinç, "Ülkemizde ağırlıklı olarak spor ve savaş oyunları rağbet görüyor. Türkiye'de satılan oyunlar, Avrupa'ya göre daha avantajlı ve genelde her bütçeye uygun fiyatlarda oyun bulunabiliyor" değerlendirmesini yaptı.

ONLINE'IN PAYI YÜZDE 60
Dijital oyun sektörünün büyüklüğü 70 milyar dolar.
Türkiye 5 yıl içinde sektörün büyüklüğünü 1 milyar dolara çıkaracak Online kanal üzerinden oynanan oyunların payı yüzde 60'larda.
Dünyada 1 milyar kişi farklı kanallardan oyun oynuyor.
Türkiye'de sektörün büyüklüğü 250 milyon dolar.
Sektörün 10 yılda 150 milyar dolar büyüklüğü yakalaması bekleniyor.
20 milyon Türk, dijital oyun oynuyor.

YÜZDE 95'İ KORSAN
Korsan her sektörde olduğu gibi dijital oyunlarda da önemli bir sorun olarak öne çıkıyor. Sektörde korsanın payı yüzde 95'lere çıkmış durumda. Dijital oyun firması Aral'ın Genel Müdürü Ömer Faruk Demir de yüksek maliyetlere dikkat çekiyor: "Oyun fiyatlarını birçok faktör artırıyor. Lojistik maliyetleri, yüksek vergi oranları, lokalizasyon maliyetleri, kur riski, vade ve faiz oranları en önemli unsurlar. Fiyat ve stok koruma maliyetlerimizin yüksekliği, adetlerin azlığı, pazarlama ve satış faaliyetlerinde birim maliyeti sektörü zorluyor. Yüksek sabit maliyetler, perakendeci kâr marjlarının yüksek olması, raf maliyetleri, stok devir hızlarının düşük olması gibi birçok neden tüketici için dezavantajlara yol açıyor. Bu da fiyatları yükseltiyor." Demir, dünyada oyun pazarının film ve müzik sektörünün önüne geçtiğini de söylüyor.

ÖDÜLLÜ OYUNCU
Oyun geliştirmeye 1983'te İngiltere'de başlayan Dinç, Türkiye'deki oyun severlerin de yakından tanıdığı Enduro Racer, Last Ninja 2, First Samurai ve Street Racer gibi ünlü oyunların yazarı ve yapımcısı olarak birçok ödül aldı.


BİZE ULAŞIN