Türkiye'de alışveriş merkezi yatırımcılarının pazarlama stratejisi haline gelen outletlerin sayısı hızla artıyor. Mağazalarda seri sonu ürünler yerine sezon ürünleri satan mağazalar ise artık bilinçli tüketicinin tepkisini çekiyor. Alışveriş Merkezleri Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hulusi Belgü, "Outlet, Türkiye'de dejenere olmuş vaziyette. Bu tamamen bir pazarlama malzemesi oldu. Bu işin iyi düzenlenmesi ve gözden geçirilmesi lazım" dedi. Roma'da, Paris'te birer outlet varken, Türkiye'de 35 outlet olduğunun altını çizen Belgü, "Biz de sezon ürünüyle beraber satış yapılıyor. O yüzden de beklenen indirimler görülmüyor. Yabancı yatırımcı Türkiye'ye geldiği zaman outlet kavramının içine girmiyor" diye konuştu.
HIZLI DÖNÜŞÜM YAŞANIYOR
ABD ve Avrupa'da şehir merkezinin çok dışında, genellikle tek katlı olan ve süpermarketi bulunmayan outlet center'lara karşı, Türkiye'de çok farklı bir konsept geliştirildi. Buradaki outletlerde sezon sonu ürününün yanı sıra, sezon ürünü de satılıyor. Sineması, hipermarketi, güçlü yeme-içme merkezi bulunan outlet center'lar birkaç örnek dışında genellikle şehir merkezinde bulunuyor. Orka Group Genel Koordinatörü Osman Arar, artık tüketici için outletin çok da cazip olmadığını söyledi. Rekabet nedeniyle her yerde uygun fiyata ulaşmanın mümkün olduğunu belirten Arar, "Tüketiciler artık outlet mağazalara gitmek istemiyor. Bunlar ciro kaybı yaşıyor" dedi.
1-Pahalı fiyat
Outletlerde
en cazip unsur olan fiyat Türkiye'dekilerde yok. Bir ürünün fiyatına yüzde 80'e varan indirimlerle ulaşılması gereken bu merkezlerde ağırlıklı olarak sezon ürünlerine rastlanıyor. Fiyatlar ise oldukça pahalı.
2- Kötü kalite
Markalar outlet adı altında kötü kaliteli ürünler satıyor. Halbuki yurtdışındaki outlerlerde markaların seri sonu, kaliteli ürünlerine düşük fiyatla sahip olmak mümkün. Türkiye'de kalite-fiyat dengesi iyi ayarlanamıyor.
3- Yanlış yer
Outlet merkezlerin en belirgin özelliği şehre 40-50 kilometre uzaklıkta olması. Ancak Türkiye'de birkaç örnek dışında outletler şehrin içinde. Yani outlet sistemi Türkiye'de bir konsept değil, marka olarak kullanılıyor.
Yüzde 30'u sezon ürünü olabilir
Outlet
merkezlerde satılan ürünlerin sezon sonu olması gerekiyor. Defolu ürünler de bu merkezlerde satılabiliyor. İnside Danışmanlık Kurucu Ortağı Muzaffer Gülöz ise, ürünlerin yüzde 30'luk kısmının yeni sezon olabileceğini söyledi.