Türkiye'de her geçen gün ihracatını artırarak global dünyaya açılan şirketler, stratejik hedeflerine ulaşmak için çalışanlarına verdikleri eğitimleri de artırmaya başladı. Günümüzde daha çok büyük şirketler çalışanlarını Kurumsal Akademiler ile desteklese de çalışana eğitim veren küçük şirketlerin oranı hiç de az değil. Öyle ki Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) Girişimlerde Mesleki Eğitim verilerine göre kurs, eğitim, seminer, çalıştay, konferans gibi destekleri sağlayan şirketlerin oranı ortalama yüzde 40'ı buldu. Bu oran binden fazla çalışanı olan şirketlerde yüzde 80'e yaklaşırken, 20'den daha az çalışanı olan şirketlerde ise yüzde 35'leri yakaladı.
ONLİNE PROGRAMLAR ÖNDE
Şirketler bir yılda ortalama 24 saati çalışanlarının mesleki eğitimine ayırırken, bütçesinden yıllık ortalama 315 lirayı da bir çalışanın eğitimine harcadı. Çalışanının eğitimine yıllık 50 saat ile en fazla zaman ayıran sektör ise hizmet oldu. İnsan Kaynakları alanında faaliyet gösteren REED Türkiye Genel Müdürü Asiye Yıldırım, Türkiye'de çalışanın eğitim ve gelişim ihtiyaçları için bütçeleri arttırmaya devam ettiklerini belirterek, "Özellikle stratejik öneme sahip roller için yapılan eğitim ve gelişim yatırımları önemli bir meblağa ulaşabiliyor. Bunun yanında özellikle turnoverın (çalışan devir oranı) yüksek olduğu pozisyonlar için daha temel ve online eğitim programlarının tercih edildiğini görüyoruz" dedi.
POZİTİF ETKİ YAPIYOR
Bugün eğitimin öneminin KOBİ seviyesindeki firmalara kadar anlaşıldığını aktaran Yıldırım, "Bu oran her geçen gün yukarıya çıkmaya devam edecek. K urumlar çalışanın eğitim ve gelişim olanaklarını buldukça organizasyonda daha mutlu ve verimli çalıştıklarını görüyorlar, aynı zamanda çalışanın yeteneklerini geliştiriyor olmasının firmanın iş sonuçlarına da pozitif etkisi olacağının farkındalar" diye konuştu.
FARKINDALIK EĞİTİMLERİ TERCİH EDİLİYOR
Türkiye'deki şirketlerin çalışanlarına aldırdığı eğitim türleriyle ilgili de bilgi veren Yıldırım, "Zorunlu eğitimleri değerlendirme dışında bırakırsak, en yoğun olarak tercih edilen eğitimler çalışanın kendini ve yaptığı işi sorguladığı, kişişel gelişim ve farkındalık programları. Bunu kurumların sektörel ihtiyaçlarına göre şekillenen eğitimler takip ediyor" dedi. Şirketlerin daha çok kurum içi eğitimleri tercih ettiğini anlatan Yıldırım, destekleyici mesleki eğitim programlarına olan ilginin de bir hayli yüksek olduğuna dikkat çekti.
ÇALIŞAN DAHA MUTLU OLUYOR, BAĞLILIĞI ARTIYOR
Asiye Yıldırım, çalışanlarına eğitim veren şirketlerin diğerlerine oranlara daha yüksek başarı elde ettiklerine dikkat çekti. Yıldırım, "Ancak eğitimden hemen başarı-iş sonucu beklemek çok gerçekçi değil. Eğitimin içselleştirilmesi ve çalışanın iş yapış şekline yansıması için zaman ve emeğe ihtiyaç var" dedi. Eğitim alan çalışanın daha mutlu ve uzun süreli çalıştığına dikkat çeken Yıldırım, "Bu durumda çalışanın kuruma bağlı kalması ve bunun sonucu olarak firmanın iş sonuçlarına olumlu etkisini de dolaylı etki olarak değerlendirebiliriz" ifadelerini kullandı.