HIZLI büyüme sürecine giren yerel gıda markaları, girişimcilere cazip yatırım seçenekleri sunuyor. Bunda, içinde bulunduğumuz global krizin de etkileri var elbette. Daha açık bir dille ifade etmek gerekirse, piyasalardaki durgunluk bir anlamda küçük girişimciler için cazip fırsatların ortaya çıkmasını sağladı. İçinde bulunduğumuz ekonomik konjonktür, firmalar ve girişimciler arasındaki mesafenin kısalmasını sağladı.
Yabancılara göre daha uygun koşullarda franchise veren yerli gıda markaları, yüksek ciro potansiyeliyle girişimcilerden yoğun talep görüyor. Para dergisi köfteden pizzaya, hamburgerden dönere en popüler markaların franchising şartlarını araştırdı...
İşte bayilik veren firmalar ve koşulları...
SALAD STATION
Hızlı tüketime sağlıklı alternatif
Salad Station, İbrahim ve Cem Eriş isimli iki kardeş tarafından birkaç ay önce İstanbul Beyoğlu İstiklal Caddesi’nde açıldı. Mönüde 6 değişik çeşit yeşillik üzerine ekletilebilen ve her biri ev yapımı olan 50’den fazla salata malzemesi, birbirinden farklı 14 çeşit salata sosu var. Acelesi olan ya da salatasını daha sonra yemek isteyenlerse pratik kaplar içerisinde sunulan bu lezzetleri alıp yanında götürebiliyor. Ayrıca dürüm seçenekleri var. Bunların dışında çorba, sucuklu kuru fasulye, rokalı mantar ve tavuklu bamya seçenekleri bulunuyor. Franchising sistemiyle yeni şubeler açmaya hazırlanan Salad Station, şu sıralar franchise altyapısını hazırlıyor.
Telefon: 0212 278 48 85
Web: www.salad-station.com
PATATA
Bu patatesler çok sevildi
Külahta sunulan Hollanda’nın ünlü patates kızartması müthiş ilgi görüyor. Türkiye’de bu işin öncülüğünü yapan markalar birbiri ardına şubeler açıyor. Patata’da bu markalardan biri. Patata’nın halen İstanbul Beyoğlu’ndaki İstiklal Caddesi’nde 2, Eskişehir Espark Alışveriş Merkezi’nde 1 olmak üzere 3 şubesi var. Kısa bir süre sonra Ortaköy’de 1şube daha açılacak. Franchising sistemiyle yeni şubeler açmaya devam eden şirket, franchise giriş bedeli olarak 10 bin TL talep ediyor.
Telefon: 0212 293 60 66
Web: www.patata.com.tr
FİLİZLER KÖFTECİSİ
İlk kez şube açıyor
Yaklaşık 16 yıldır İstanbul Tuzla’daki tek şubesiyle faaliyet gösteren Filizler Köftecisi, ilk kez şubeleşme kararı aldı. İlk etapta 7 yeni şube açılacak. Bu şubelerin tamamı şirket tarafından işletilecek. Ancak daha sonra franchising sistemiyle şubeler açılacak. Şu sıralar yeni açılacak şubeler için hummalı bir çalışma yürüten Filizler Köftecisi, bir yandan da franchising altyapısını hazırlıyor. Şirket yakında hazır et satışına da başlayacak. Yeni şubelerde paketli Filizler Köfte ve paketli pişirmeye hazır et ürünleri satılacak. Filizler Köftecisi, köfte yapımında kullandığı etleri, Balıkesir Gönen’de kendisi için özel olarak yetiştirilen genç erkek danalardan elde ediyor. Filizler’de hazırlanan köftelere hiçbir katkı maddesi konulmuyor.
SHORBA
Akşam yemeği paketi hazırlıyor
Ebru Omurcalı ve Sim Aslanoğlu isimli iki girişimci tarafından kurulan Shorba’da, Türk ve dünya mutfaklarından çorbalar, özel yemekler, salatalar, tatlılar ve ev yapımı içecekler bulunuyor. Shorba’da çok yakında iki yenilik hayata geçecek. Birincisi “akşam yemeği paketi” olarak adlandırılmış. İş çıkışında eve giderken akşam yemeğini Shorba’dan paket olarak alınabilecek. İkinci yenilikse “evde pişir” konsepti. Shorba’da hazırlanan malzemeleri alanlar evlerinde yemeklerini pratik bir şekilde hazırlayabilecek.
Shorba’nın İstanbul’da halen 3 şubesi var. 2010’da franchising sistemiyle yeni restoranlar açmayı hedefleyen şirket, İstanbul’un yanı sıra Ankara, Bursa, İzmir ve Antalya’dan gelecek talepleri değerlendirecek. Shorba, girişimcilere restoran ve corner olarak iki seçenek sunuyor. 50 metrekarelik bir restoranın toplam yatırım maliyeti 20 bin euro. Corner maliyeti ise 15 bin euro. Bunun dışında reklam katkı payı olarak ayda 500 TL talep ediliyor.
DÜKKAN BURGER
Yeni şubeler açıyor
Dükkan Burger, ilk şubesini 2009’da İstanbul Bebek’te açtı. Şubeleşme konusunda atak davranan şirket, kısa sürede restoran sayısını 7’ye çıkarmayı başardı. Kemerburgaz ve Levent’te 2 yeni şube açılmak üzere. 2010’da açılacak yeni şubelerde franchise taleplerine öncelik verilecek. Yeni şubeler için Türkiye genelinden gelecek franchise talepleri değerlendiriliyor. Yatırım maliyetleri bölge potansiyeline göre değişiyor. Ancak bir Dükkan Burger şubesinin yatırım tutarı ortalama 100 bin dolar civarında. Dükkan Burger mönüsünde 7 çeşit hamburger bulunuyor.
Telefon: 0212 257 58 58
Web: www.dukkanburger.com
EDİRNE KIRKPINAR KÖFTECİSİ
Köfte ve ciğer bir arada
Gruppo Turizm İşletmeleri tarafından 2007'de kurulan Edirne Kırkpınar Köftecisi'nin kısa sürede müdavimleri oluştu. İlk franchise şubesi İstanbul 212 Power Outlet AVM'de açıldı. Gruppo, Edirne Kırkpınar Köftecisi ve Edirne Kırkpınar Lokantası olmak üzere 2 farklı konsepte şubeler açıyor. İlkinde sadece köfte çeşitleri, ciğer, salata, piyaz ve tatlı bulunuyor. Edirne Kırkpınar Lokantası'nda ise Osmanlı mutfağının özgün yemekleri arasında bulunan keşkek, zerde, beğendili tandır, islim kebabı gibi günümüzde menülerde nadir olarak rastladığımız lezzetlerin yanı sıra köfte ve meşhur Edirne tava ciğeri sunuluyor.
Telefon: 0212 540 85 40
Web: www.gruppo.com.tr
PİDE EXPRESS
İlk kez franchise veriyor
Pide Express, 2007 yılında İstanbul Ataşehir'deki ilk restoranıyla faaliyete başlamıştı. Şirket, bu yıl franchising sistemiyle yeni şubeler açacak. Pide Express Genel Müdürü Müge Alten, 2010'da 5 yeni şube açacaklarını söylüyor. Bunların tamamı franchising sistemiyle açılacak. Şirket, şimdilik franchise giriş bedeli talep etmiyor. Yaklaşık 80 metrekarelik bir Pide Express restoranı için toplam 70 bin dolar gerekiyor.
KÖFTECİ RAMİZ
81 yıllık köfteci
Köfteci Ramiz, 81 yıl önce Ramiz ve Rasim Taşkınlar kardeşler tarafından Manisa Akhisar'da kuruldu. Bugün ikinci kuşak tarafından yönetilen şirket, ülke genelinde 65 şubeye ulaştı. Franchise giriş bedeli lokasyona göre değişiyor. Ortalama yatırım tutarı 200 bin TL civarında. Reklam katılım payı yok. Sürekli franchise ödemesi ise ciro üzerinde yüzde 2 olarak belirlenmiş.
Telefon: 0236 414 33 33
Web: www.kofteciramiz.com.tr
DİYAR BURMA-DİYAR LAHMACUN
İlk kez franchise verecek
1905’ten bu yana 5 kuşaktır tatlı üreten Diyar Burma’nın 8 şubesi var. Bu şubelerin tamamı şirket tarafından işletiliyor. Bu yıl sonuna kadar 3 yeni Diyar Burma şubesi daha açılacak. İlk kez franchise vermeye hazırlandıklarını belirten Diyar Burma ortaklarından Hakan Ok, “Şimdilik franchise altyapımızı geliştiriyoruz. İlk franchise şubemizi 2011’de açmayı hedefliyoruz” diyor. Şirketin Diyar Burma dışında birde Diyar Lahmacun adıyla fast food alanında faaliyet gösteren markası var. Diyar Lahmacun’un şube sayısı ise 5’e ulaşmış. Yine aynı şekilde 2011’de franchising sistemiyle Diyar Lahmacun şubeleri açılacak.
Telefon: 0216 576 82 75
Web: www.diyarburma.com.tR
KEBAPIX
Denizli Merkezli Kebapix, çok yeni bir marka. Yaklaşık 10 ay önce ilk şubesini Denizli’deki Forum Çamlık AVM’de açtı. Daha sonra Aydın’da bir şube daha açtı. Şimdi de İstanbul’da üçüncü şubesini açmak üzere. Kebapix Franchise Sorumlusu Birsen Çiftçi, “Mevcut şubeler bizim tarafımızdan işletiliyor. Ancak bu yıl içinde franchising sistemiyle şubeler açılacak. Bunun için öncelik İstanbul’da olacak” diyor. Kebapix’te kebap çeşitlerinin yanı sıra salata ve tatlı seçenekleri de var.
Telefon: 0258 215 12 20
Web: www.kebapix.com.tr
BURGER BAR
Önce Bağdat Caddesi, ardından...
Burger Bar, yeni nesil hamburger restoranlarının öncüleri arasında yer alıyor. İlk Burger Bar restoranı yaklaşık 3 yıl önce İstanbul İstinye Reşitpaşa'da hizmet vermeye başladı. Restoranın mönüsünde çok çeşitli hamburger seçenekleri var. Burger Bar'da hamburger dışında Meksika fasulyesi, falafel, salata, tatlı ve çeşitli içecek seçenekleri bulunuyor. Restoranda istenmedikçe çatal bıçak servisi yapılmıyor. Restoran sahipleri hamburger ve patates kızartmasının elle yenmesinden yana.
Burger Bar, ilk kez bu yıl şube açma kararı aldı. Burger Bar Müdürü Ceki Batı, "Önümüzdeki birkaç ay içinde ikinci şubemizi Bağdat Caddesi'nde açacağız. Ardından İstanbul'un diğer semtlerine yayılmayı hedefliyoruz" diyor. Burger Bar'ın ikinci restoranı da şirket tarafından işletilecek. Daha sonrakilerse franchising sistemiyle açılacak. Batı, franchising altyapısını tamamladıktan sonra İstanbul dışında da yeni şubeler açacaklarını söylüyor.
HARDAL
Eğlenceli bir konsept
Hardal, ilk şubesini Şubat 2010'da İstanbul Asmalımescit'te açtı. Şimdi ortaklar, Etiler ve Bağdat Caddesi'nde 2 yeni şube açmaya hazırlanıyor. İstanbul'un diğer semtlerinde de şubeler açılması gündemde. Hardal, 18 çeşit hamburgerin yanı sıra geniş bira mönüsüyle de dikkat çekiyor. Mönüde özel hazırlanmış soslar, salatalar, kendine özgü patates ve wrap çeşitleri, makarnalar, ana yemekler, atıştırma alternatifleri bulunuyor. Ancak Hardal'ın konsepti diğer hamburger restoranlarında biraz farklı. Örneğin, haftanın dört günü DJ performansıyla canlı müzik ziyafeti sunuluyor. Ayrıca, müşterilere dev ekranda spor karşılaşmalarını izleme imkanı sunuluyor.
BİBUÇUK
Burger restoranları da açacak
Bibuçuk, şimdi de burger&wrap konseptinde restoranlar açıyor. Bu konseptte çok çeşitli hamburger seçenekleri var. Özel dana etinden çekilmiş burger kıyması, yine özel bir şekilde lezzetlendirilip dinlendirilerek elde yoğrularak şekillendiriliyor. Ardından kömür ızgarada kurutulmadan pişirilerek servis ediliyor. Standard hamburger ve cheeseburger'in yanı sıra Bibuçuk'a özgü barbeque burger, chefburger, keçi peynirli burger ve isli Çerkez peynirli burger, farklı ve öne çıkan çeşitler. Bibuçuk'un halen İstanbul Suadiye ve Beyoğlu'nda iki restoranı var. Bu yılın sonunda, Bağdat Caddesi'nde halen tadilatta olan şube yeniden açılacak. Halen hizmet veren iki şube şirket tarafından işletiliyor. Önümüzdeki yıl franchise vermeye hazırlanan şirket, bu sıralar altyapıyı hazırlamaya çalışıyor.
KOMAGENE
Şube sayısı 110’a çıktı
Etsiz çiğ köfte üreten Komagene, 2003’te İstanbul Şişli'deki bir büfede faaliyetlerine başladı. Kamil Kaya Sivrikaya tarafından kurulan şirketin
şube sayısı 110’a ulaşmış durumda. Bunların bazıları mağaza, bazıları da alışveriş merkezlerinde stand şeklinde açılmış. Şirket, önümüzdeki bir yıl içinde franchising sistemiyle 50 yeni şube daha açmayı hedefliyor. Komagene’nin büyüme stratejisi sadece yurtiçiyle sınırlı değil. Şirket, şu sıralar yurtdışına açılma planları yapıyor. Şirket, Almanya ve diğer Avrupa ülkelerinde şubeler açmayı hedefliyor. Komagene’de etsiz çiğ köftenin yanı sıra içli köfte ve Erzurum’un meşhur kadayıf dolması da müşterilerin beğenisine sunuluyor. Komagene'nin çiğköftesi; ceviz, badem içi, antepfıstığı, baharat ve özel bir sosla hazırlanıyor.
BONNYFOOD LEZZET ÇİÇEKLERİ
Çiçek görünümlü hediyelik meyve sepeti
Klasik hediyeler ya da sade bir çiçek gönderme anlayışı, yurtdışında olduğu gibi artık ülkemizde de yavaş yavaş değişiyor. Çiçekten vazgeçemiyoruz ama aynı zamanda farklı türde bir hediye de sunmak istiyoruz. İşte bu gerçekten yola çıkan Bonnyfood Lezzet Çiçekleri hem "çiçek görselliği" hem de lezzetli ve keyifli tatlar hediye etme imkanı sunuyor. Bonnyfood Yönetim Kurulu Başkanı Hamit Kekeç, “Çeşitli meyvelerden hediye sepetleri hazırlıyoruz. İstenirse çikolata da ekleniyor. Ürünlerimiz doğum günü, yıldönümü, doğum, terfi, teşekkür ya da arkadaşlarına jest yapmak isteyenler tarafından talep görüyor” diyor.
Bonnyfood’un halen 8 şubesi var. Şirketin ortağı Didem Güney Alsoy, “2011 yılı sonuna kadar 7’si yurt dışında olmak üzere 40 şubeye ulaşmayı hedefliyoruz. Yeni mağazalarımız bayilik sistemiyle açılacak” diyor. Bayilik için gerekli yatırım tutarı 100 bin ile 120 bin dolar arasında değişiyor
Telefon: 0212 444 13 71
Web: www.bonnyfood.com
CHOCNETTE
Çikolata şelalesi
Chocnette; Abdulkadir Karagöz, Murat Ceylan ve Mehmet Fatih Kacır isimli girişimciler tarafından kurulmuş. Türkiye genelinde 32 şubesi var. Şirket, franchising sistemiyle yeni şubeler açacak. Chocnette şubesi işletimi için gereken tüm ekipmanlar (2 çikolata şelale makinesi, sanayi tipi buzdolabı, stand...) dahil yatırım maliyeti 28 bin dolardan başlıyor. Abdülkadir Karagöz,
“Bu yatırım bedeli, 8-10 ay içerisinde kendini amorti ediyor” diyor. Şirket franchise alanlara personel eğitimi ve doğru yer seçimi gibi konularda destek oluyor.
Telefon: 0212 245 25 65
Web: www.chocnette.com
SAMPİ
Şube sayısını 100'e çıkaracak
2008'de Metro Grubu tarafından satın alınan Sampi Pide'nin şube sayısı 36'a ulaştı. Sampi şubeleri İstanbul, Ankara, Kayseri, Çorlu, Hendek, Tekirdağ, Samsun, Sivas, Antalya, İzmit ve Düzce'ye dağılmış durumda. Ayrıca KKTC Girne'de bir şubesi var. Şirketin büyüme planları içinde franchise çok önemli bir yer tutuyor. Sampi, 2010’da franchising sistemiyle 100 şubeye ulaşmayı hedefliyor. Yatırımın geri dönüş süresi ortalama 1.5-2 yıl arasında değiştiği belirtiliyor. Şubelerin cirosu lokasyon ve performansa göre değişiyor. Ayda 30 bin TL'lik ciro yapanlar da var, 120 bin TL’yi geçenler de... Sampi, kendisine başvuracak ilk 14 bayi adayından franchise bedeli almayacak.
BEBETO EĞLENCE ADASI
100 çeşit şeker ve sakızı var
Kervan Gıda tarafından geliştirilen Bebeto Eğlence Adası konsepti, özellikle çocuklara yönelik 100 çeşit şeker ve sakızıyla dikkat çekiyor. Bu standların müşteri kitlesi sadece çocuklarla sınırlı değil. Örneğin, kahve gibi farklı ürünleri de var. Ergonomik tasarımıyla her türlü mekana kolayca uyum sağlayabilen Bebeto standları, istenirse bir alışveriş merkezi ya da mağazanın içerisine de yerleştirilebiliyor. Şirket, Türkiye genelinden gelecek tüm bayilik taleplerine açık. Bir Bebeto Eğlence Adası’nın toplam yatırım tutarı ise 18 bin TL civarında.
Telefon: 0212 875 76 90
Web: kervangida.com
ÇITIR USTA
15 yeni şube açacak
Çıtır Usta, son 2 yıldır istikrarlı bir şekilde büyüyor. Yeni restoranların genelde alışveriş merkezlerinde açılması tercih ediliyor. Şirketin mevcut şubeleri İstanbul, Bursa, Ankara, Zonguldak ve Edirne'ye dağılmış durumda. Bu yıl franchising sistemiyle 15 yeni şube daha açılacak. Yeni şubeler için öncelik İstanbul, Ankara, Bursa, Isparta, Kayseri, Kütahya ve Malatya'ya verilmiş.
Çıtır Usta restoranı açmak için alışveriş merkezlerinde 50-60 metrekarelik bir mekan yeterli. Cadde üzerinde açılacak bir restoran içinse en az 120 metrekarelik mekana ihtiyaç var. Franchise giriş bedeli olarak 20 bin TL talep ediliyor. Ortalama işletme sermayesi 100-150 bin TL arasında değişiyor. Reklam katılım payı olarak cirodan yüzde 1 kesiliyor. Sürekli franchise ödemesi olarak da cirodan belli oranda pay alınıyor.
Telefon: 0212 494 31 00
Web: www.citirusta.com
ŞAMPİYON KOKOREÇ
Gelişmiş illerde şube açacak
Şampiyon'un şube sayısı 32'ye ulaşmış durumda. Markanın İstanbul dışında Bursa, Edirne, Ankara, İzmit, Denizli ve Mersin gibi birçok ilde şubeleri var. Bu şubelerin 7'si şirket tarafından işletiyor. Kalanların tamamı franchise sistemiyle açılmış. 2009'da Anadolu'da büyüme kararı alan Şampiyon, gelişmiş tüm illerde şubeler açmayı planlıyor. Bir Şampiyon Kokoreç şubesi açmanın toplam yatırım maliyeti 200 ile 500 bin TL arasında değişiyor.
Telefon: 0212 251 25 11
Web: www.sampiyonkokorecci.com
SUSURLUK TOST VE AYRAN EVİ
Meşhur ayran, süper tost
Ertekin Gıda tarafından kurulan Susurluk Tost ve Ayran Evi'nin 5 şubesi var. Bunlar İstanbul'daki çeşitli alışveriş merkezlerinde ve İstanbul-Ankara karayolu üzerinde bulunuyor. Şirket, franchise giriş bedeli olarak 10 bin euro talep ediyor. Ayrıca aylık ciro üzerinden yüzde 2.5 katılım payı alıyor. Alışveriş merkezlerinde açılacak bir Susurluk Tost ve Ayran Evi'nin dekorasyon ve gerekli donanımlar dahil toplam yatırım maliyeti 70 bin TL'yi buluyor. Cadde üzerinde ise bu tutar 150 bin TL'ye yükseliyor. İsteyenler, yaklaşık 10 metrekarelik kiosklar şeklinde Susurluk Tost ve Ayran Evi de açabiliyor. Bunun yatırım tutarı ise 30 bin TL. Susurluk Tost ve Ayran Evi'nde tost, gözleme, kumpir, kumru, kokoreç ve içecek çeşitleri servis ediliyor.
Telefon: 0216 630 30 30
Web: www.susurluk.com.tr
OKLAVA
Günün her saati taze ürünler
Börek, baklava, pasta ve tatlı gibi ürün çeşitleri bulunan Oklava'nın tüm ürünleri İstanbul Yenibosna'daki imalathanede üretiliyor. Oradan da şubelere dağıtılıyor. Ürünlerin bir kısmı pişirilmeden, bir kısmı da hazır halde sevk ediliyor. Şirket, günün her saati en taze ürünlerin bulunabilmesini sağlayacak bir satış sistemi oluşturmuş.
Oklava, bu yıl sonuna kadar 10 yeni şube daha açmayı hedefliyor. Franchise sistemiyle açılacak bu şubeler için öncelik İstanbul'da olacak. Daha sonra çevre illerden gelecek talepler değerlendirilecek. Şirket, franchise giriş ücreti olarak 20 bin dolar talep ediyor. Diğer masraflarla birlikte 50 metrekarelik bir şubenin yatırım tutarı 80 bin ile 100 bin TL arasında değişiyor. Aylık ciro üzerinden herhangi bir katılım payı alınmıyor.
Telefon: 0212 503 10 60
Web: www.oklava.net
HACIOĞLU
Patentli ürünleri var
Hacıoğlu, başlangıçta lahmacun ayran ve meşrubattan oluşan ürün yelpazesine zamanla piliç döner, et döner, soslu kanat, patates kızartması, salata gibi ürünler eklemiş durumda. Şirketin Peymacun ve Lezzet Topu gibi tescilli markaları bulunuyor. Hacıoğlu’nun halen İstanbul'dan Ankara'ya, Konya'dan Balıkesir'e, Samsun'dan Antalya'ya birçok ilde şubeleri var. Şirket, franchising sistemiyle yeni şubeler açmaya devam ediyor. Eğer bir alışveriş merkezinde Hacıoğlu şubesi açmak istiyorsanız, bunun maliyeti 220 bin dolardan başlıyor. AVM'lerdeki restoranların en az 100 metrekare olması gerekiyor. Şirket, alışveriş merkezleri dışında ise daha büyük şubeler açıyor. Bunların yatırım tutarları ise 500-600 bin dolar arasında değişiyor.
Telefon: 0216 3873030
Web: www.hacioglu.com.tr