Kurban Bayramı'nda bu hatalara düşmeyin!

Kurban Bayramı'nda bu hatalara düşmeyin!

Kurban Bayramı'nda kırmızı et tüketiminin artması hem sindirim problemlerine hem de kalp damar hastalıklarına neden olabiliyor. Yağlar midenin boşalma süresini uzatıyor ve mideyi geç terk ediyor. Bu nedenle fazla miktarda koyun veya dana eti tüketimi beraberinde yağ alımını da artırdığı için hazımsızlık, reflü gibi sindirim sistemi rahatsızlıkları ortaya çıkabiliyor. Bayram coşkusuyla yapılan ziyaretlere gölge düşürmemek için, özellikle şişmanlık, yüksek tansiyon, kalp-damar, mide-bağırsak ve diyabet (şeker) hastalığı olan kişilerin beslenmelerine her zamankinden daha çok dikkat etmeleri gerekiyor.

Kurban Bayramı'nda bu hatalara düşmeyin!

Acıbadem Sports Beslenme ve Diyet Uzmanı Müge Özyurt Şafak "Et sindirimi zor olan bir besindir. Özellikle yeni kesilen hayvan etlerinin sindirimi daha zordur. Yağlı etler, kavurma gibi besinlerin tüketimi bayramda mide ve hazımsızlık şikayetlerini artırabilir. Kırmızı etin doymuş yağ ve kolesterol içeriği fazla olduğu için miktarına dikkat ederek tüketilmeli, 3-4 köfte büyüklüğü aşılmamalıdır" diyor. Ancak kalp-damar hastalığı, kolesterol yüksekliği, hipertansiyonu ve diyabeti olan kişilerin bayram süresince kırmızı eti en fazla 2 öğünde 100 gram tüketmesi yeterli. Etin çoğunlukla haşlama veya sebze yemeğinin içerisinde tüketilmesi sağlıklı. Beslenme ve Diyet Uzmanı Müge Özyurt Şafak, sabah.com.tr okurları için çok önemli uyarılar ve önerilerde bulundu.

Kurban Bayramı'nda bu hatalara düşmeyin!

Ölüm sertliği geçmeden tüketmemeli

Peki kurban etini ne zaman tüketebiliriz? Diyetisyen Müge Özyurt Şafak, etlerin yeni kesildiğinde 'ölüm katılığı' denilen sertliği olduğunu belirterek, bu durumun hem pişirmede hem de sindirimde zorluğa yol açtığını vurguluyor. Etler kesildikten sonra 5 – 6 saat güneş görmeyen serin bir yerde hava alacak şekilde bekletilip dinlendirilmeli, dinlendirilen kurban etleri daha fazla bekletilmeden buzdolabına konulmalı. Tüketimi için buzdolabında 24 saat bekletilmesi gerekiyor.

Kurban Bayramı'nda bu hatalara düşmeyin!

Hijyen kurallarına dikkat!

Hijyenik olmayan ortamlarda yapılan kurban kesimlerinde sadece eti tüketenler değil, kesenler ve taşıyanlar da risk altında oluyor. Havaların sıcak olması bozulma ve bakteri üremesini artıracağı için kesimin ardından etlerin ve sakatatların uygun ortamlarda muhafazası şart. Et doğranılan bıçak ve kesme tahtaları iyice yıkanmadan tekrar çiğ sebze için kullanılmamalı. Beslenme ve Diyet Uzmanı Müge Özyurt Şafak "Aksi taktirde 'çapraz bulaşma' dediğimiz olay meydana gelir ve temiz olan bir yiyeceğe bir hastalık etmeni bulaşabilir. Buzdolabında etlerden diğer yiyeceklere su ve/veya kan damlaması da engellenecek şekilde saklamaya özen gösterilmelidir" diyor.

Kurban Bayramı'nda bu hatalara düşmeyin!

Kurban etinin yanında C vitamini şart

Kırmızı et çok iyi bir demir kaynağı ancak bu demirin vücutta emiliminin artması için etlerin sebzelerle pişirilmesi ya da salata ile birlikte tüketilmesi gerekiyor. Böylece hem demirin emilimi artıyor hem de besin çeşitliliği sağlanıyor ve dengeli bir öğün oluşturuluyor. Özellikle sivri biber, maydonoz, kivi, portakal, limon gibi C vitamininden zengin sebze ve meyveler kırmızı ette bulunan demirin emilimini artırırak vücuttaki kullanımı kolaylaştırıyor. Ayrıca etin yanında sebze ve salata tüketimi posa alımını artırarak, tokluk hissi yaratıyor ve sindirim için büyük fayda sağlıyor.

Kurban Bayramı'nda bu hatalara düşmeyin!

Tatlı tuzaklara düşmeyin!

Özellikle ev baklavası, şekerpare, kadayıf gibi tatlılar Kurban Bayramı'nın da vazgeçilmezleri arasında. Birer kalori bombası olan bu hamurlu tatlılar yerine, sütlaç, meyveli muhallebi, dondurma gibi sütlü tatlıları veya meyve tatlılarını tercih edin. (1 kase muhallebi 160 kalori iken 2 dilim baklava 225 kalori).

Kurban Bayramı'nda bu hatalara düşmeyin!

Sakatata dikkat!

Beslenme ve Diyet Uzmanı Müge Özyurt Şafak "Dil, böbrek, yürek, ciğer gibi sakatatlar, yüksek miktarda yağ ve kolesterol içerir. Özellikle Kurban Bayramı'nda tüketimi artan bu besinlerin kolesterol içeriğinin fazla olması sağlık açısından tehlikeli olduğu için çok az miktarlarda tüketilmelidir" diyor. Kilo vermek için diyet uygulayanların ise bayramda da buna sadık kalması gerekiyor. Güne dengeli bir kahvaltıyla başlayıp ana ve ara öğünleri atlamadan porsiyon kontrolü yaparak diyete uygun besinler tüketmek en sağlıklı olanı. Beslenme ve Diyet Uzmanı Müge Özyurt Şafak "Eğer kilo vermek istiyorsanız ziyaretlerdeki ikramlara hayır demelisiniz. Eğer buna gücünüz yoksa sütlü tatlı veya hafif bir peynirli börek kaçamağı yapabilirsiniz. Bundan sonraki öğünden kısarak elbette" diyerek önemli bir konunun altını çiziyor.

Kurban Bayramı'nda bu hatalara düşmeyin!

Kurban etini pişirirken dikkat!

Kurban etlerini saklamak için geleneksel bir yöntem olarak kavurma tercih ediliyor. Ancak kavurma işlemi sırasında ete bolca tuz ve iç yağı eklendiği için çok fazla tüketilmemesi gerekiyor. Ete uygulanan pişirme yöntemi en az etin kalitesi kadar önemli. Beslenme ve Diyet Uzmanı Müge Özyurt Şafak "Sağlıklı et tüketimi için haşlama ve fırında pişirme yöntemi tercih edilmeli. Izgara ya da mangal yapılırken et ve ateş arasında mesafe 20 cm'den az olmamalı. Aksi halde etlerin yüksek sıcaklıkta ateşe yakın olarak pişirilmesi sırasında kanserojen maddeler oluşabilir. Etli yemeklere yağ eklenmemeli, etin kendi yağı ile pişirilmesi tercih edilmelidir" diyor. Kurban etlerinin çiğ veya az pişmiş halde tüketilmesi ise bağırsaklarda mikroorganizmaların ve çeşitli parazitlerin oluşmasına neden olabiliyor. Özellikle hamileler, yaşlılar ve çocukların çiğ veya az pişmiş et tüketmekten kaçınması gerekiyor. Etlerin kuru ısıda uzun süre pişmesi protein ve vitamin kayıplarına neden olacağı için pişirme süresi iyi ayarlanmalı.

BİZE ULAŞIN